Mallorca: «De som ikke har råd, bør ikke komme hit»

Mallorca vil endre sitt turist-image, nå er det de godt betalende turistene som er ønsket. Foto: Shutterstock

Europas mest populære ferieøy satser bevisst på å trekke til seg turister som er villige til å betale mer for oppholdet enn de som besøker øya i dag.

Prisene, både på overnatting og i utelivet, har steget betydelig de siste årene. Det har likevel ikke ført til færre turister. Tvert imot.

Nå har deler av turistnæringen derfor fått smaken på mer, nå vil de øke prisene på opphold ytterligere.

«Betaler hva som helst»

Sjefen for en av Spanias ledende hotellgrupper, Antonio Catalán, formulerte seg slik da han sist uke presenterte planer om et nytt luksushotell i Palma:

– Jeg tror som forretningsmann at hvis gjester ikke kan betale prisen jeg har satt for et produkt, bør de ikke komme, sa han ifølge avisen Ultima Hora.

Catalán tar derfor til ordet for «en mer modig forretningsplan»:

– Mallorca har mange kunder og trenger å heve prisene mer, mente han og ba samtidig om at kvaliteten på hoteller må økes for å tilfredsstille behovet for de som kan betale.

«Betaler hva som helst»

– Europeiske turister vil fortsette å komme fordi de er villige til å betale hva som helst for å dra på ferie, mener han.

En gjennomgang flysmart24 har gjort på sosiale medier etter utspillet, viser at han får sterk støtte fra mange som mener det er på tide at Mallorca priser sitt produkt i tråd med hva det er verd.

– Dette er et paradis og de som vil komme hit må betale godt, skriver noen mens andre tror det er for sent å endre Mallorcas image.

Bedre betalende gjester

Som flysmart24 har skrevet gjennom en rekke artikler, er det en klar plan for Mallorca å kvitte seg med avhengigheten av masseturismen.

Øya satser på å tiltrekke seg gjester men som betaler mer for oppholdet. Som dette eksemplet: Det siste året har det strømmet flere amerikanske gjester til hotellene.

De godt betalende gjestene som strør om seg med tips har blitt svært populære. Nå vil Mallorca øke denne gruppen og tilby flere direkte flyavganger til USA.

Gir lavpriskunder

Catalán mener det å operere med lave priser ut til publikum har en helt klar effekt:

– Tilbyr du lave priser får du lavpriskunder, mener hotellsjefen.

Mallorca har slitt med imaget sitt i mange år. Først og fremst på grunn av den såkalte «fyllturismen» der unge fra hele Europa har strømmet til øya – ene og alene for å nyte billig alkohol og kunne feste døgnet rundt.

Nå forsøker myndighetene derfor å vri turismen over i det de kaller et mer bæredyktig spor, der færre besøkende hver betaler mer for oppholdet og slik opprettholder fortjenesten i næringen.