Norske charter-kunder i erstatningskø i Sverige

Flyene med Detur-logoen har landet for godt. Nå venter oppgjørets time. Noen nordmenn henvender seg til Sverige. Foto: Shutterstock

Det svenske reisegarantifondet har mottatt flere krav fra norske kunder om å få dekket tap etter konkursen i charterselskapet Detur. Nå står de i en lang kø sammen med andre ofre for konkursen.

Detur var ikke medlem av det norske Reisegarantifondet. I Sverige blir garantifondet-oppgavene ivaretatt av Kammarkollegiet, som Detur var medlem av. Her vil nordmennenes interesser bli ivaretatt:

– Kravene fra de norske kundene vil bli behandlet på lik linje med kravene fra svenske og danske kunder, sier presseansvarlig Mattias Axelsson til flysmart24.

Krav strømmer på

Det er dit nordmenn, som har fått kansellert sine pakkereiser som følge av konkursen, nå må henvende seg for å få dekket sine tap.

Etter at Detur først kansellerte alle reiser i 2022 og senere slo seg selv konkurs, har det strømmet på med krav mot Kammarkollegiet.

Det har raskt ført til store bunker med saker for saksbehandlerne:

Opptil et halvt år

– Vi har en høy arbeidsbelastning nå. Det gjør at saksbehandlingstiden derfor er lengre enn normalt, i dag rundt 4–6 måneder. Vi jobber så raskt vi kan med å behandle alle saker som kommer inn, sier Axelsson.

Mengden krav har eksplodert etter konkursen, og bare i løpet av et drøyt døgn denne uken kom det inn rundt 1 000 saker der rammede kunder ber om å få dekket utestående beløp hos Detur.

Til nå har det kommet inn seks krav fra norske kunder, opplyser Axelsson.

Kredittkort-mulighet

På hjemmeisiden til Kammarkollegiet blir Detur-kundene også gjort oppmerksomme på, slik flysmart24 også har skrevet, at det også er mulig å søke kredittkort-selskapene om tilbakebetaling.

For de som likevel ønsker å prøve sin sak gjennom Kammerkollegiet, ber Axelsson om at man ikke venter for lenge:

– Det er viktig at berørte reisende søker så snart som mulig, men senest innen tre måneder fra det blir klart at reisen din ikke blir gjennomført, sier han.

Satset på all inclusive

Detur var en turoperatør som spesialiserte seg på å selge reiser til destinasjoner i Tyrkia og Hellas, og hadde et stort utvalg av såkalt all inclusive-reiser. Det betyr at både fly, hotell og mat inngikk i billettprisen.

Konkursen omfatter flere selskap under Detur-paraplyen.

Kammarkollegiet opplyser at de nå behandler krav mot Detur Sweden AB, Detur Norway Nuf, Detur Danmark Aps, Matkatoimisto Detur Finland Oy og Norden Travel Services AB (Golfeen).