Da Bjarne Heimdal fikk forseglet taxfree-posen på taxfree-butikken på Oslo Lufthavn, fikk han forsikringer fra en ansatt om at champagne-flaskene uten problemer kunne tas med videre på reisen.
Det var en opplysning som skulle vise seg å ikke være riktig. Han ble fratatt begge flaskene, de ble beslaglagt senere på reisen.
Han krevde derfor refusjon fra Avinor som følge av at han mistet varer for 900 kroner.
Avinor avviste kravet. Men så tok saken en annen vending.
Alle mistet taxfree-varene
Heimdal skulle til Australia og skulle mellomlande på flyplassen i Singapore. Der fikk han, og en rekke andre passasjerer på flyet fra København, seg en skikkelig overraskelse.
– Alle ble fratatt taxfreevarene de hadde med seg. Det var en liten haug av flasker som ble tatt fra dem som kom med samme fly som meg. Det nyttet ikke at vi viste til at posene var forseglet, forteller Heimdal til flysmart24.
De flyplassansatte viste nemlig ingen nåde og konfiskerte alle taxfree-posene fra alle dem som kom med Singapore Airlines-flyet.
Fikk forsikringer
Begrunnelsen de ansatte brukte for å ta beslag i varene, var at de måtte være kjøpt på flyplassen i Singapore for å kunne tas med lovlig videre til Australia.
Heimdal hadde handlet to flasker champagne, som kostet nær 900 kroner, på taxfree-utsalget på Gardermoen.
Siden han skulle videre spurte han en av de ansatte om hvilke regler som gjaldt for å ta med flaskene med seg helt til Australia.
Ville ikke gi seg
Han fikk da forsikringer om at de to flaskene ikke ville være noe problem på reisen, så lenge de lå i en forseglet pose.
Den forsikringen var altså ikke mye verdt da de kom til Changi-flyplassen i Singapore.
Heimdal bestemte seg etter hjemkomst for å klage til Avinor, fordi han hadde fått feil informasjon.
Han hadde tapt varer som hadde kostet ham mange hundre kroner.
Avviser ansvar
Han mente han kunne ha krav på å få dekket utgiftene til de beslaglagte flaskene fordi han ble feilinformert av de ansatte på taxfree-utsalget på Gardermoen.
Heimdal fikk etter hvert svar fra Avinor, som kunne vise til en opplagt grunn for ikke å imøtekomme kravet om refusjon.
– Det er uheldig at den reisende i dette tilfellet opplever å ha fått et råd som viste seg å ikke stemme. Men jeg vil presisere at Avinor ikke driver taxfree på Oslo lufthavn, svarte kommunikasjonsrådgiver Carita Storm Røsaasen i Avinor da flysmart24 forela henne kravet.
Taxfree-selskapet inn i bildet
Det er Travel Retail Norway (TRN) som driver taxfree-butikkene på de største flyplassene i Norge.
Derfra er beskjeden langt mer oppløftende for Heimdal:
– Kunden kan ta kontakt med kundeservice, så gir vi pengene tilbake. Jeg har skjønt at dette er praksisen i Singapore, uten at vi kan finne den offisielle forklaringen på hvorfor det er slik, svarer viseadministrerende direktør Haakon Dagestad i TRN til flysmart24.
Denne løsningen er Heimdal svært godt fornøyd med.
– Dette ble jeg veldig glad for. Men jeg håper jo at kunder heretter får den riktige informasjonen om den spesielle taxfree-praksisen i Singapore, sier han.