Har festet grepet i toppen i Europa

SAS holder seg på listen over de 10 mest punktlige flyselskap i Europa. Her på flyplassen i Longyearbyen. Foto: Privat

For flyselskapene brukes det mye ressurser for å sikre at flyene kommer seg av gårde når de skal, og lander i henhold til tidtabellen.

I det seneste året har SAS klart å etablere seg fast blant de flyselskapene i Europa som har høyest punktlighet.

Som flysmart24 har skrevet, har SAS ligget fast blant de beste i Europa – ofte helt i toppen. Det har skjedd etter en langvarig innsats for å unngå forsinkelser.

Leverer helt i toppen

De gode resultatene fortsetter, også godt inn i 2025.

Nå foreligger ferske punktlighets-tall for mars måned, publisert av det britiske analyseselskapet OAG.

OAG oppgir tallene for globale selskaper. Men hvis vi filtrerer for kun europeiske selskaper, viser de at SAS fortsetter å levere helt i toppen.

Selskapet er denne gangen nummer to på listen, bare så vidt slått av Austrian Airlines fra Østerrike.

SAS har en ankomst-punktlighet på 91,7 prosent. Det betyr at mer enn ni av ti av selskapets fly landet i rute.

Gode tall også for Norwegian

Også Norwegian har funnet seg en plass blant de 10 beste på mars-målingen.

Norwegian Air Shuttle har en punktlighet på 88,0 prosent, mens selskapets svenske avlegger – Norwegian Air Sweden – oppnår 87,0 prosent.

Her er listen over de 10 beste selskapene i Europa på punktlighet, filtrert fra OAG sin liste for globale flyselskaper:

De beste i Europa

  • 1. Austrian Airlines – 92,0 pst
  • 2. SAS – 91,74 pst
  • 3. Sky Express – 91,76 pst
  • 4. Aer Lingus – 89,9 pst
  • 5. Sun Express – 89,6 pst
  • 6. Norwegian Air Shuttle – 88,0 pst
  • 7. ITA Airways – 87,6 pst.
  • 8. Norwegian Air Sweden – 87,0 pst.
  • 9. Air Baltic – 86,7 pst
  • 10. Lufthansa – 86,6 pst

Kilde: OAG

SAS sin posisjon har ikke kommet gratis.

Som flysmart24 har skrevet har forbedringen skjedd som følge av en langvarig prosess, der selskapet innså at punktligheten var for svak, og at tiltak var nødvendig.

Fra da av gikk det bare én vei – punktligheten ble gradvis bedre.

Slik måles punktligheten

Listen ovenfor er rangeringen etter hvor ofte flyene ankommer sin destinasjon på rutetid.

Så må vi gjenta at når man måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter offisiell rutetid. Lander flyet 14 minutter og 59 sekunder etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om det har landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.

Vil du lese flere reisenyheter finner du dem på flysmart24.no