Krangel om bagasje – flyselskapene taper

Flyselskapene kan gjøres ansvarlig for skadet bagasje. Nå har flyklagenemnda ryddet uklarheter om regelverket av veien. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Hvor mange ganger skal en flykunde være nødt til å melde skade og kreve erstatning, når bagasjen blir ødelagt under en flytur?

To ganger og det må skje innen syv dager, mener flyselskapene.

Ikke tale om. En gang får holde, mener den norske flyklagenemnda.

Den kritiserer flyselskapene for å ha laget krav til erstatning som går ut over internasjonale lover.

Avviser krav

Klagenemnda har den senere tid behandlet flere saker der flyselskapene har avvist krav om erstatning for skader på bagasje. Og henvist til at disse klagene har kommet for sent.

Kunden har fått registrert skadet eller bortkommen bagasje, men ikke rukket å sende inn også krav om erstatning innen syv dager. Dermed har erstatning blitt avslått.

Denne praksisen avviser nemnda i flere saker som den har hatt til behandling.

Rakk ikke

En kunde hos SAS opplevde nettopp dette, går det frem av en sak flyklagenemnda nettopp har behandlet:

Vedkommende reiste fra Trondheim, via Oslo til Dublin.

Han fikk ødelagt kofferten og fylte ut et PIR-dokument. Fikk da beskjed om å melde krav om erstatning innen de syv dagene flyselskapene krever.

Men han rakk ikke å kreve erstatning innen den tid. Han var på reise og hadde kvittering på kofferten hjemme. Først 10 dager etter skaden ble krav sendt inn.

Dermed avslo SAS kravet om ny koffert, og 9 099 kroner i erstatning.

Strider mot loven

Kunden klaget saken inn for flyklagenemnda.

Der møtte SAS med argumentet om at PIR-dokumentet var korrekt, men at det hadde gått for lang tid før erstatningskravet var blitt fremmet.

Nemnda mener denne praksisen strider mot loven.

Så snart som mulig

De to store aktørene i norsk luftfart, SAS og Norwegian, praktiserer ifølge nemnda de samme reglene.

Når man oppdager at en bagasje er skadd, skal dette først meldes fra om så snart som mulig, helst på ankomstflyplassen.

Man får da registrert skaden, og må fylle ut et skjema som heter Property Irregularity Report, forkortet PIR.

Ansvarsfraskrivelse

Dette er man helt nødt til å fylle ut for å ha krav på erstatning for utgifter der bagasjen er forsinket, skadet eller tapt.

Når flyselskapene i tillegg praktiserer en syvdagers-regel, mener nemnda dette er feil. Og at dette fremstår som ansvarsfraskrivelse fra flyselskapenes side.

Nemnda har vedtatt at SAS bør betale sin passasjer 9 099 kroner i erstatning.

Den begrunner dette med at det normalt er tilstrekkelig å klage én gang, til den man mener er ansvarlig.

Avviser flyselskapene

Regler for skadet eller bortkommen bagasje styres av Montreal-konvensjonen. Konvensjonen sier at mottaker av skadet bagasje må klage om skaden til fraktfører, umiddelbart etter at skaden oppdages. Og senest innen 7 dager regnet fra mottak av det aktuelle reisegodset.

Men understreker nemnda, dette betyr ikke at loven krever at passasjeren også skal ha fremmet et erstatningskrav innen 7 dager.

Strengere krav

– Hvordan flyselskapenes systemer er organisert, og at flyselskapene selv vurderer PIR som en «skaderapport» og ikke en «klage» har ikke betydning for nemndas vurdering, heter det i vedtaket.

Nemnda viser til at selskapene ikke kan ha strengere krav enn Montreal-konvensjonen, ved å kreve at passasjeren leverer både skaderapport og klage for å få rett til erstatning.

– Flyselskapet kan ikke fastsette strengere vilkår for ansvar, enn det som følger av Montreal-konvensjonen, heter det i vedtaket fra flyklagenemnda.