I løpet av kort tid har ansatte, om bord på et av verdens mest anerkjente flyselskap, blitt anklaget for å ha stjålet fra passasjerer.
Det dreier seg om Qatar Airways, som i to tilfeller tett på hverandre har opplevd at kunder har meldt om verdisaker som de mener flyselskapets ansatte har stjålet mens de har sovet og vært på toalettet.
En pinlig situasjon å ha kommet opp i for et av verdens mest premierte flyselskap, kjent for sine eksklusive fly med ekstremt passasjer-oppvartning.
Flere ganger er selskapet også kåret til det beste i verden.
Designerveske borte
I det ene tilfellet dreide det seg om en kvinnelig ansatt, som reiste på selskapets business klasse fra San Francisco til selskapets knutepunkt Doha, skriver en blogg for flyansatte – Paddle Your Own Kanoo.
Hun reiste på business class og la seg til å sove.
Da hun våknet oppdaget hun at en designerveske var vekk. Den inneholdt blant annet et større beløp i kontanter.
Kvinnen varslet kabinledelsen om saken, og gikk selv bakover i flyet for å se om hun kunne finne vesken.
Det hun fant var en dør til et av toalettene som sto åpen. Toalettene består av flere rom. På gulvet lå vesken, og en av de kabinansatte var også der inne.
Til søksmål
Hun fant fort ut at 600 amerikanske dollar var tatt fra vesken, det tilsvarer litt over 6 000 norske kroner.
Hun slo alarm overfor kabinledelsen, men sier at flyselskapet viste liten vilje til å sjekke sin ansatte. De har heller ikke vært villig til å kompensere henne for tapet.
Nå har hun gått til søksmål mot Qatar Airways for å få pengene tilbake.
Et annet tilfelle av verdisaker som har blitt borte, gjaldt en mobiltelefon på en flyvning fra selskapets knutepunkt i Doha.
Passasjeren hadde gått på toalettet like før landing i Singapore, men glemte igjen mobilen sin der inne.
Ble avskjediget
Da han oppdaget dette og returnerte for å hente telefonen, var toalettet opptatt.
Han så imidlertid en av de ansatte i kabinen forlate toalettet etter hvert. Men da han sjekket toalett-området var telefonen borte.
Ved landing meldte han fra om saken. Passasjeren sporet senere telefonen sin til mannskapets hotell i Singapore, og etter hvert også til Filippinene.
Han fikk senere telefon fra selskapets sikkerhetsavdeling, om at en av de ansatte var gjort ansvarlig for tyveriet og var blitt avskjediget.