Nektet å bo på hotellet – ble straffet

789625240

Reisefølget på tre fra Norge var slett ikke fornøyd med hotellstandarden på feriehotellet på Gran Canaria.

Dagen etter ankomst tok de derfor en beslutning om å flytte til et annet hotell, trass i anmodning fra reisearrangøren om å vente.

Det gjestene ikke var klar over var at dette var en tabbe-beslutning.

Den kom til å bety at de kunne vinke farvel til muligheten, for å kunne kreve en større refusjon for hotell-skuffelsen.

Sterkt misfornøyd

Saken handler om en ferietur til hotell Gran Amadores som ligger på sørvestkysten av Gran Canaria. Området blir betraktet som en av de flotteste delene av den populære ferieøya.

Dette er et hotell som reisearrangøren, TUI, har rangert som «mellomklasse, omtrent som gjennomsnittet på reisemålet.»

Men gjestene var sterkt misfornøyd med forholdene som møtte dem – både med hotellstandarden generelt og det de mente var manglende renhold.

«Utrolig skittent og ekkelt»

– Rommet var utrolig skittent og ekkelt. Det var smuler i sofaen og på gulvet, det var flekker
på madrassen i stuen, det var svart mugg og sopp i dusjen, samt at sengetøyet på soverommene hadde flekker, klaget de.

De tok kontakt med resepsjonen og ønsket å bytte rom. Men de fikk beskjed om at dette ikke var mulig, fordi hotellet var fullt. De tok også kontakt med TUI om saken.

De ble lovet ny rengjøring neste dag, men dette hjalp ikke.

Fant ikke annet hotell

TUI sjekket mulighetene for et hotellbytte, og fulgte vanlig prosedyre for slike saker.

Før TUI rakk å sjekke alle alternativer, hadde de tre på egenhånd skaffet seg rom på Vistaflor Bungalows.

Denne fremgangsmåten godtok ikke TUI. De mener at nordmennene ikke ga selskapet tilstrekkelig tid til å finne et alternativt hotell, før klager foretok en hotellbestilling på egen hånd.

Fikk noen hundrelapper

De ville derfor ikke betale mer enn 700 kroner i kompensasjon for dårlig renhold på rommet, for TUI hadde allerede betalt for hele oppholdet for de tre på Gran Amadores.

Dette var gjestene misfornøyd med, og klaget saken inn for pakkereisenemnda med krav om større avslag.

Til nemnda har TUI gjort det klart at forholdene på hotellet, etter TUI sin mening, ikke var så dårlige at de kvalifiserte for større prisavslag.

Fraskrevet seg retten

Dessuten, mente de, hadde gjestene ikke gitt TUI tilstrekkelig tid til å finne et alternativt hotell, før klager foretok en hotellbestilling på egen hånd.

Dermed, mener TUI, har de også fraskrevet seg retten til større kompensasjon enn de 700 kronene selskapet allerede hadde gitt dem.

Dette er pakkereisenemnda helt enig i.

Rett til å hjelpe

Nemnda viser til at reisearrangøren etter pakkereiseloven har rett til å avhjelpe en mangel, noe som TUI var i gang med ved å finne et alternativt hotell.

Etter nemndas vurdering ble det foretatt renhold av leiligheten tidlig morgenen etter ankomst. Når de tre nordmenne selv da tok risikoen for eget hotellbytte, må de også selv bære kostnadene for denne handlingen, konkluderer nemnda.

Se flere reisesaker på flysmart24.no