På nytt har alarmen gått i amerikansk luftfart, etter at kabinansatte ikke har sørget for å tømme flyene for passasjerer etter landing.
Det dreier seg om passasjerer som har sovet etter landing, eller som oppholder seg på toalettet og blitt der så lenge at alle andre har forlatt flyet.
Det er kabinbesetningens ansvar å sjekke at alle har forlatt flyet etter landing. De passasjerene det gjelder her, har blitt oversett av kabinbesetningen når flyene har blitt tømt.
Dyp bekymring
Forrige gang flysmart24 omtalte slike hendelser gjaldt det fly fra American Airlines.
Når det nå skjer igjen, er det de ansvarlige i United Airlines som slår alarm om den samme utviklingen. Den skaper dyp bekymring i selskapet.
Det dreier seg om langt mer enn enkeltstående hendelser.
Begge flyselskapene forteller ifølge flybloggen Paddle Your Own Kanoo, om gjentatte hendelser der flyansatte har forlatt reisende i flyet og gått av vakt.
Skal være tilstede
En slik hendelse blir riktig nok ikke betraktet som et alvorlig regelbrudd.
Slike saker håndteres uansett strengt av selskapene fordi en kabinansatt må være til stede i tilfelle det plutselig skulle oppstå en nødsituasjon.
Pilotene ser mer alvorlig på slike saker. De mener det at uvedkommende får oppholde seg alene i et fly, utgjør en stor flysikkerhets-risiko.
Blir distrahert
Nå har United Airlines opprettet samarbeid med kabinansattes forbund, for å finne ut hvilke menneskelige faktorer som kan ligge bak det som omtales som en bekymringsfull trend.
De ansatte har svart at noe av forklaringen kan være, at de stramme rutetidene gjør at renholdere starter rydding av kabinen før alle passasjerene har kommet seg ut.
Dette, mener de, kan forstyrre kontrollen av flyet og skape en distraksjon som gjør at sovende i setet ikke blir oppdaget.
Flere flynyheter finner du på flysmart24.no