En klar tendens i luftfarten de senere årene, har vært at stadig flere ønsker å oppgradere til business class på flyene.
Det skyldes ikke flere forretningsreisende. Det har sammenheng med at stadig flere privatreisende ønsker å spandere på seg en god flyopplevelse.
Det latviske flyselskapet Air Baltic, med flere ruter til norske flyplasser, merker godt denne tendensen.
Skvatt i været
Også hos SAS, som innfører business class på sine Europa-ruter fra 1. oktober, er etterspørselen i privatmarkedet viktig.
Air Baltic innledet før årsskiftet et samarbeid med selskapet Plusgrade, som har spesialisert seg på å selge tilleggstjenester til de reisende.
Da skvatt salget av reiser på business class i været.
By på oppgradering
Samarbeidet med Plusgrade gjorde det mulig for reisende å by på oppgradering, og slik sett slippe unna reise på business for en billigere penge.
Minsteprisen for budgivingen er 60 euro.
Siden introduksjonen har over 7 500 passasjerer budt på oppgraderinger, noe som har bidratt betydelig til inntektene for selskapet.
Tilbudet på business
Og en mer behagelig reise for mange passasjerer. Som business-kunde får man en oppvartning under det meste av turen.
Man får prioritert innsjekking og ombordstigning, et sete foran i kabinen med et blokkert sete ved siden av seg for ekstra privatliv. Dessuten et bedre måltid og et utvalg av drikker, samt raskere avstigning ved ankomst.
SAS: – Kvalitet er viktig
Natālija Kuzmina, visepresident for kundeopplevelse og innsikt, sier i en pressemelding at selskapet er fornøyd med partnerskapet med Plusgrade. Og de vurderer å utvide det med flere produkter i fremtiden.
Hos SAS sa kommersiell direktør Paul Verhagen til flysmart24 for en uker siden, at innføringen av business class i Europa kommer fordi det bl.a. er et voksende marked for dette produktet blant fritidsreisende.
– Dette gjelder passasjerer som synes kvaliteten på flyturen er viktig for en god reiseopplevelse, og kunder som for eksempel har noe spesielt de skal feire, sa han.