Ukjent drama: Fløy uten pilot ved spakene

Dramaet på Lufthansa-flyet ble kjent i en fersk etterforsknings-rapport. Foto: Shutterstock

Et ukjent drama i luften har blitt kjent de seneste dagene. Det er skremmende likt en av Europas største flykatastrofer.

Utgangspunktet for hendelsen var en rutineflyvning fra Frankfurt til spanske Sevilla, med et Lufthansa Airbus A321-fly med over 120 passasjerer om bord.

Underveis ble co-piloten plutselig uvel. Kapteinen bestemte seg for å ta flyet ned på Madrid Barajas flyplass, hvor styrmannen ble fraktet i hui og hast til et lokalt sykehus.

Gikk på toalettet

Slik skjer, og hendelsen vakte ikke spesielt stor oppmerksomhet.

Dramaet kommer derimot tydelig frem i den spanske etterforsknings-rapporten, som nå er sluppet, skriver flybloggen Paddle Your Own Kanoo.

Der kommer det frem at det hele startet med at kapteinen forlot cockpiten for å gå på toalettett.

Styrmannen var alene igjen i cockpit.

Fikk anfall

Det ingen visste var at styrmannen plutselig fikk et anfall etter at kapteinen hadde forlatt cockpit.

Han begynte å trykke på knapper og taste inn data ukontrollert.

Data hentet fra flyets svarte bokser viser at ingen hadde kontroll over Airbus A321 på de rundt 10 påfølgende minuttene.

Syv minutter etter at styrmannen hadde fått anfall, skulle kapteinen tilbake i cockpit. Men da var døren til cockpit stengt.

Kapteinen desperat

Kapteinen slo en hemmelig kode flere ganger, uten å lykkes med å komme inn. Ingen svarte på signalene om at fartøysjefen ville inn i cockpit.

Et medlem av kabinpersonalet ringte cockpit via en interntelefon. Men denne samtalen ble ikke besvart.

Dette gjorde kapteinen desperat, og han trykte inn nødkoden til cockpit.

Hvis personen i cockpit etter et bestemt antall sekunder ikke låser opp døren eller nekter andre adgang, låses døren automatisk opp i et par sekunder.

Trengte seg inn

Før tiden gikk ut, åpnet imidlertid førstestyrmannen cockpitdøren manuelt. Det gjorde det mulig for kapteinen å trenge seg inn i cockpit og overta kontrollen over flyet.

Styrmannen ble hentet ut og tatt under behandling av lege om bord, før flyet landet i den spanske hovedstaden. Og piloten ble sendt til sykehus.

Hendelsen har aktualisert anbefalingen til flyselskapene om alltid å ha to personer samtidig i cockpit. Når den ene piloten forlater sin plass, tar derfor en av de kabinansattes vedkommendes plass.

Styrtet med vilje

Denne praksisen kom etter at et Germanwings-fly ble styrtet med vilje av styrmannen på den aktuelle flyvningen. Dette skjefdde i 2015, og 150 passasjerer og ansatte ble drept.

Airbus-flyet fra Germanwings var på vei fra den spanske storbyen Barcelona til Tyskland og byen Düsseldorf, da det styrtet inn i en fjellside i De franske alpene.

Også den gangen var kapteinen på toalettet, og ble stengt ute av styrmannen som nektet å åpne cockpitdøren. Dette tross intense forsøk fra kapteinen om å komme inn.

Ber selskapene revurdere

Likheten rundt flyvningen til Sevilla var derfor skremmende lik. Etter Germanwings-katastrofen ble anbefalingen at det alltid skulle være to i cockpit, som flysmart24 har skrevet.

Dette fulgte Lufthansa en stund, men lempet på regelen etter noen år. Andre flyselskap innførte aldri ordningen.

Comisión de Investigación de Accidentes oppfordrer imidlertid nå flyselskapene til å revurdere sine risikovurderinger.