Har droppet kravet om alltid to i cockpit

Det er ikke lenger krav om to personer i cockpit. Foto: Heathrow

Flere europeiske flyselskaper har nå gått bort fra kravet om at det alltid skal være to personer i cockpit under en flyvning. Regelen ble innført etter Germanwings-katastrofen. Norwegian er blant de som likevel har beholdt praksisen.

Det er tre år siden den store katastrofen da et av Germanwings fly styrtet i de franske alpene. Det var andrepiloten som styrtet flyet med vilje, og det skjedde mens kapteinen var på toalettet.

Andrepiloten låste cockpitdøren fra innsiden slik at det ikke var mulig å åpne den, og derfor kunne kollegaen ikke avverge katastrofen der andrepiloten tok 144 andre mennesker med seg i døden. Flyet var på vei fra Barcelona til Düsseldorf.

Det førte til at den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen EASA i 2015 anbefalte en ny sikkerhetsregel om at det alltid skulle være to i cockpit.

I praksis ble det løst slik at når en av flyverne måtte forlate setet, satte en av de kabinansatte seg i hans eller hennes sted, for at flygerne aldri skulle være alene.

Nå har noen flyselskaper gått bort fra denne regelen, etter at EASA etter hvert har overlatt til selskapene selv å avgjøre om de skal praktisere denne regelen.

Det gjelder bl.a. selskaper som Lufthansa og Swiss som har valgt å gå bort fra kravet. Også enkelte lands flysikkerhetsinstanser har gått tilbake på kravet, bl.a. skal dette gjelde Australia.

Norwegian er blant de selskapene som derimot har valgt å beholde ordningen:

– Ja vi har fortsatt alltid to i cockpit, opplyser kommunikasjonsrådgiver Charlotte Jacobsson i Norwegian til flysmart24.no.

Kritikerne mener at det å plassere en kabinansatt i cockpit ikke gir noen styrket sikkerhet, og man stiller også spørsmålet ved at en av de ansatte skal tas ut av sin egen jobb for å «sitte vakt» inne hos den ene flygeren.

I Luftfartstilsynet opplyser fagdirektør Wenche Olsen til flysmart24.no at hovedregelen på norske fly er at det alltid skal være to personer i cockpit, hvis det ikke av fysiske eller  nødvendige behov for en av pilotene å forlate setet.

Olsen sier at anbefalingen som ble gitt rett etter ulykken, var omdiskutert, og både flyselskaper og myndigheter mente at det var både fordeler og ulemper knyttet til denne anbefalingen. Flyselskapene forholdt seg likevel i stor grad til den.

Men noe myndighetskrav om at en kabinansatt skal innta den tomme plassen i cockpit har vi derimot ikke, og hun opplyser også at EASA fjernet anbefalingen året etter Germanwings-tragedien:

-Siden juli 2016 er det flyselskapene selv skal gjøre risikovurderinger som skal ligge til grunn for hvilke tiltak som skal gjøres hvis én pilot må forlate cockpit. Det er opp til flyselskapene å vurdere om en annen person fra kabinbesetningen skal være i cockpit hvis en av pilotene forlater, sier Wenche Olsen.

Luftfartstilsynets oppgave er å følge opp at flyselskapene gjør disse vurderingene og utarbeider og følger opp sine prosedyrer.