Gir blaffen i andre – tar med for mye håndbagasje

Slapp kontroll med egne håndbagasjeregler skaper problemer for mange reisende. Foto: Norwegian

Flyselskapene maser om sine strenge regler for håndbagasje. Når passasjerene slippes om bord får de likevel ta med seg alt for mye, uten å bli stanset. 

– Problemet blir bare større og større, sier reisebyråtopp.

Mengden håndbagasje er et stadig irritasjons- og konflikttema.

Folk som kommer om bord med alt for mange vesker, taxfreeposer og trillekofferter, opptar plass i hattehyllen slik at andre ikke får plass til sin bagasje.

Rasende passasjerer etterlyser kontroll med reglene flyselskapene selv har laget, men som de gir blaffen i å praktisere.

Hos reisebyråene er ikke dette et ukjent konflikttema.

Den tidligere kommunikasjonsdirektøren Anette Malthun Koefoed hos landets største reisebyrå, Berg-Hansen, sier til flysmart24 at problemet blir større fordi flyselskapene nå i større grad enn før tar betalt for bagasje.

Eks-kommunikasjonsdirektør Anette Malthun Koefoed i Berg-Hansen reisebyrå. Foto: Berg-Hansen

– Det er innsjekkingspersonalet som har ansvaret for å sikre at passasjerene ikke tar med for mye bagasje på flyet. Derfor er det ikke alltid de som jobber i kabinen tar tak i dette. Hvor mye passasjerer får tatt med seg inn, avhenger derfor av hvor gode rutiner de har på innsjekkingspersonalet. Sjekker du inn hos Emirates eller Turkish Airlines blir all håndbagasje tagget med at de har lov å ta det inn på flyet. Det som ikke er merket må du sende innsjekket, sier hun.

Hun tror flere flyselskaper vil måtte innføre bedre rutiner for oppfølging av dette, fordi dette er et problem som ikke vil gå over – og som skaper mye irritasjon hos de reisende.

– Jeg har hørt om episoder hvor man har måttet sette bagasje under setene hos de som reiser business for å få plass til all håndbagasje. Det er klart at det ikke er holdbart på sikt, sier hun.

Ellen Wolff Andresen er markeds- og administrasjonssjef hos Ticket Feriereiser, og mener at flyselskapene lager de strenge håndbagasjereglene i håp om å hvert fall avskrekke noen fra å ta med seg for mye og for stor håndbagasje.

Ellen Wolff Andresen. Foto: Ticket

– Så håndhever de de jo ikke – hvert fall ikke så ofte. Det har jo kanskje også en effekt at man ikke vet når kontrollen kommer. Jeg vil også tro at de kabinansatte heller ikke har tid til å håndheve disse reglene, de har jo en avgangstid de må rekke. Dessuten har de sikkert ikke lyst til å gå inn i diskusjoner med de reisende på dette. Dermed må de se mellom fingrene på det, sier Wolff Andresen som kan fortelle dette:

– Jeg selv har erfart flere ganger at de som sitter litt bak i flyet legger opp håndbagasjen sin foran i kabinen fordi de «ikke gidder» å bære den lengre bak. Dermed blir det ofte fullt i bagasjehyllen for de som sitter foran i flyet. Heller ikke her er noen som kommenterer det av de som jobber om bord selv om de ser at det skjer, sier hun.

Hun er enig med sin reisebyråkollega i Berg-Hansen at folk tar med seg for mye håndbagasje er et resultat av at flyselskapene tar betalt for innsjekket bagasje.

– Folk vil jo ikke betale mer enn de må. Men jeg har flere ganger tenkt at det kan da ikke være bra for sikkerheten, sier hun.

Presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, sier at de som tar med seg for mye håndbagasje alltid risikerer å måtte sjekke inn denne mot betaling.

Vi ser det som en service å informere om hvilke håndbagasjeregler som gjelder etter som det er viktig at de etterleves. Om man har for mye håndbagasje er det alltid en risiko for at bagasjen må sjekkes inn mot en avgift. Da er det bra at de vet om dette på forhånd, sier hun. 

Holmbergh Jacobsson sier at det blir ført kontroll, men ikke med hver enkelt reisende:

-Det er viktig at reglene følges for at alle skal få den samme servicen, og for å redusere faren for forsinkelser. Vi utfører stikkprøver for å forsikre oss om at reglene blir fulgt, sier hun.