Vil presse prisene i Norge – øker konkurransen til Syden

Air Baltic skal gi SAS og Norwegian mer konkurranse om de norske Syden-reisende. Første etappe starter til vintersesongen. Foto: Shutterstock

Da det latviske flyselskapet Air Baltic for kort tid siden kastet seg inn med flytilbud mellom Norge til Gran Canaria, kom det som en stor overraskelse for de fleste.

Fra desember starter selskapet non stop-rute fra Oslo, Bergen og Torp Sandefjord til Las Palmas. Fra Oslo og Bergen blir det i konkurranse med Norwegian og SAS, fra Sandefjord med bare Norwegian.

Air Baltic er imidlertid sulten på mer av det norske markedet mot Sør-Europa:

Nå gjør selskapets norske kommersielle direktør det klart at det ikke trenger å stanse der: – Ikke se bort fra at vi dukker opp på flere strekninger, sier Thomas Ramdahl til flysmart24.

Kan bli nye ruter

Han er slett ikke ukjent med det norske markedet. Han har en fortid både i Braathens, Norwegian og senest fra det norske flyselskapet Flyr.

– Ingenting er bestemt ennå, men nye ruter i Norge til Middelhavet kan dreie seg om destinasjoner som Alicante, Malaga og Nice. Dette er alle populære reisemål for nordmenn. De høye prisene dagens aktører opererer med viser at de kan trenge mer konkurranse, sier han.

Salget av billetter på de nye norske rutene som allerede er lansert har vært i gang et par uker, og Ramdahl er svært fornøyd:

Slik flys rutene

– Så langt er det avgangene fra Torp som har hatt størst etterspørsel, men også rutene fra Oslo og Bergen utvikler seg godt. Det er ennå tidlig å si noe om hvordan nivået vil bli, rutene må bli mer kjent, sier Ramdahl.

Fra Bergen og Sandefjord skal Air Baltic fly to ganger i uken, fra Oslo hver søndag. Første norske avgang er fra Bergen 1. desember, så Torp 2. desember og deretter Oslo den 3. desember.

Selskapet åpner i alt 10 ruter fra Gran Canaria til vinteren, etter å ha plassert to basefly på flyplassen i Las Palmas gjennom vinteren. Tre av rutene går altså til Norge.

Satser mer norsk

Men Syden-trafikken er ikke den eneste satsingen Air Baltic kikker på i det norske markedet.

I dag operer selskapet med ruter til Oslo, Bergen og Trond fra den latviske hovedstaden Riga og til Oslo fra estiske Tallin.

Det kan komme mer, avslører Ramdahl og mener byer som Bodø og Tromsø har en geografisk beliggenhet som gjør dem velegnet for ruter til Riga:

Ramdahl sier at det er viktig å treffe markedet med avganger på de riktige dagene i uken.

Satser østover

Air Baltics hovedmarked er ikke bare vestlige Europa men det stadig store rutenettet til det østlige Europa, til Midtøsten og Nord-Afrika.

Nå skal selskapet plassere et av flyene på Oslo Lufthavn over natten, slik at det kan ha en tidligere avgang fra Gardermoen og nå enda flere videreforbindelser fra Riga og østover.

Ruter til Romania, Bulgaria og Montenegro har vist seg å raskt bli svært populære.

Blant nye ruter er også Dubai, og en enda vinterrute til Agadir i Marokko. Denne skal supplere allerede eksisterende avganger til Marrakesh. Ellers er Egypt et populært vintermarked, både Sharm el Sheikh og Hurghada.

«Effektiv reise»

Dette er ruteeksempler som selskapet satser på å bygge opp enda tettere.

«Syden-rutene kan trenge mer konkurranse»

Thomas Ramdahl. Foto: Air Baltic

– Ja, vi har godt grep om dette og dette er ruter med god etterspørsel. Vi har en plassering som gjør at folk bl.a. i Skandinavia kan reise raskt og effektivt fra sine land, mellomlande i Riga og så være på vei mot sine endelige mål på kort tid. En meget effektiv reise, mener Ramdahl.

Air Baltic har i dag over 40 fly, og alle er av samme type: Airbus A220 300 med to klasser – økonomi og business. Noen er på utleie, bl.a. 11 til Lufthansa og 3 til SAS. Derfor opplever norske SAS-kunder å fly Air Baltic også på norske innenriksruter i sommer.

– I tillegg til ruteflyvningene driver vi også med charteroppdrag for ulike kunder. Slik får vi flere ben å stå på, sier Ramdahl.