Vil lokke nordmenn for å få flere luksus-besøkende

Flotte hotell på Meloneras. Nå vil hotelleierne profilere denne delen av Gran Canaria tydeligere overfor nordmenn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flere av reisemålene i Sør-Europa har åpent erkjent at de ikke lenger er ute etter å trekke til seg så mange turister som mulig lenger.

Meloneras Gran Canaria (flysmart24):

Tonen er en annen: De vil ha «de riktige turistene:»

Det vil uten unntak si turister som har mye penger, er villige til å bruke dem på ferien og har andre krav til oppholdet enn bare sol og avslapping.

Kvalitets-hoteller

Et av Spanias største hotellkonsern, Lopesan hotels, har over 20 hoteller i drift verden over.

Nå vil de – og andre hotellselskap – lokke flere nordmenn og andre fra Norden til sine hoteller med en plan som de nå har presentert.

Nærmere bestemt til Gran Canaria og området som heter Meloneras, helt sør på den populære ferieøya.

Der har konsernet konsentrert en satsing på et av de få områdene der de mer eksklusive hotellene ligger.

«Luksusstripen»

– Vi må sikte på å tiltrekke oss en krevende type turisme, sier direktøren for Lopesan hotelldivisjon, José Alba.

På Meloneras, like inntil mer kjente Maspalomas, ligger 4-og 5 stjerners hoteller på rekke og rad. Ikke rart at den lille odden, som heter Costa Meloneras, omtales som «luksusstripen» på Gran Canaria.

Artikkelen fortsetter under bildet

Fyrlykten på Meloneras er selve kjennetegnet på denne delen av Gran Canaria. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Besøkene til Gran Canaria har tatt seg godt opp etter pandemien, men ifølge Lopesan er det to markeder som bekymrer dem: Det tyske og det nordiske.

Målrettede tilbud

Trafikken har ikke utviklet seg godt nok fra disse områdene, mener hotelleierne og har bestemt seg for å rette et målrettet angrep inn på disse landene for å få opp antallet norske, nordiske og tyske turister igjen.

Hotellene vil fremover satse på å profilere Gran Canaria og Meloneras som et reisemål for «premium turisme.»

Det betyr at hotellene skal markedsføres for å kunne tilby opphold av det mer eksklusive slaget der gastronomi på høyt nivå og høy kvalitet på fritidstilbudene er viktig.

Alt innenfor en såkalt bærekraftig ramme, som moderne turister i økende grad ser ut til å etterspørre.

Populært område

For mange nordmenn fremstår Kanariøyene som det mest harry reisemål som tenkes kan og som ikke tiltrekker andre turistgrupper fra Norge enn de som er opptatt av sol, bading og festing.

Artikkelen fortsetter under bildet

Mange luksuriøse hoteller på Meloneras, der gjestene kan legge ut på svømmetur rett fra egen hotell-terrasse. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som mener det har enten aldri satt sin fot på Gran Canaria, eller ikke registrert den generelle kvalitetshevingen som har skjedd på hotellsektoren på øya.

Meloneras er et slikt satsingsområde. Her er det kjemisk fritt for gamle, slitte hoteller.

Mange 5-sjerners

Noen hoteller er av ny dato, andre er pusset opp til høyere standard. Det gjør at de fleste nå fremstår som 5-stjerners hoteller.

Siste tilskuddet står Lopesan bak, det 5-stjernes voksenhotellet Hotel Faro som nyrenovert åpnet i 2020.

På Meloneras er man omgitt av moderne design, spahotell, gourmetrestauranter og merkevarebutikker. For golferne lokker nærliggende baner.

Det er konsentrasjonen av hoteller med høy standard som preger dette lille området. Langs noen hundre meter lang promenade passerer man det ene hotellet i luksusklassen etter det andre.