Tar opp konkurransen – satser på nytt reiseprosjekt

Et SAS-fly har nettopp landet på Las Palmas Airport på Gran Canaria. Nå satser selskapet enda tyngre på feriemarkedet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Til høsten vil kunder av SAS få tilgang til et utvidet reiseprosjekt, som særlig vil komme fritidsreisende til gode.

Da kaster selskapet seg inn i markedet for pakkereiser, og etablerer et eget selskap for denne satsingen.

Navnet blir etter alt å dømme SAS Holiday.

Kommer til høsten

Så langt holder SAS kortene tett til brystet, og vil ikke røpe for mye rundt den kommende satsingen.

Alt pressesjefen i SAS Norge, Øystein Schmidt, vil fortelle flysmart24 er denne eposten:

– Vi kan bekrefte at vi for tiden jobber med et spennende nytt SAS-prosjekt rundt pakketilbud for reisende. Men informasjon om dette kommer til høsten, skriver Schmidt.

Økende marked

Satsingen hos SAS er ikke tilfeldig.

Mange andre flyselskaper, blant annet Norwegian, britiske EasyJet og andre selskap, har egne pakkereise-selskaper.

Også Europas største flyselskap, irske Ryanair, har den senere tid avslørt at man jobber med en lignende satsing.

Dette har de etablert for å dekke etterspørselen i et av de raskest voksende markedene de senere årene – nemlig fritidstrafikken.

Tror på SAS-prosjektet

I motsetning til antall jobbreisende, har andelen feriereisende økt kraftig, og det spesielt etter pandemien.

SAS har også erkjent at mange av deres forretningskunder har behov for gode reisetilbud også i fritidsmarkedet.

Professor i innovasjon, Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen, mener SAS med dennes satsingen gjør noe riktig.

Dette grepet minner ham om SAS-standarden på 1980-tallet, da selskapet i sine glansdager hadde legendariske Jan Carlzon som toppsjef:

Gode partnere

– Dette minner litt om de gylne Janne Carlson-årene, hvor SAS hadde hele verdikjeden med både fly og hoteller. SAS ser leisure-markedet – fritidsmarkedet – vokse. Og ønsker en del av dette, sier Andreassen.

Nøkkelen til å lykkes, mener Andreassen, ligger i hvilke partnere SAS knytter til seg i SAS Holiday. Og at disse har en høy standard:

– Disse må matche SAS-merkenavnet med hensyn til kvalitet og service. Selv tenker jeg at jeg ville se SAS-merkenavnet som garantist for kvalitet i hotelldelen, sier Andreassen.

Vil du lese flere reise- og flynyheter finner du det på flysmart24.no