Reiste alene – måtte betale billett for to på flyet

Syden-oppholdet ble dyrt for mannen som reiste alene til Tenerife. Foto: Shutterstock

Mange ferierende til Syden reiser alene. Da kan man finne hoteller som tilbyr enkeltrom eller dobbeltrom mot et tillegg.

Dette alternativet var ikke tilgjengelig for en nordmann, som ville reise til det populære feriestedet Playa de Americas på Tenerife tidligere i år.

Han endte opp med å bestille dobbeltrom.

Det ble svært dyrt. Han oppdaget nemlig etter hvert at han dermed også hadde betalt for to personer – både for fly og for transfer til og fra flyplassen.

Ville ha enkeltrom

Da han oppdaget dette, krevde han tilbake 10 000 kroner av reisens totale pris på 27 000 kroner.

Det skulle vise seg å bli vanskelig. Reiseselskapet Apollo sa blankt nei.

Da klaget mannen avslaget inn for pakkereisenemnda, som nå har vurdert mannens krav.

Mannen reiste alene og ønsket å bestille et enkeltrom.

Ville koste mer

På nettsiden til Apollo fremkom det at det ikke var ledig flere enkeltrom for den perioden han ønsket å reise på.

Mannen valgte da å bestille et dobbeltrom, i og med at han ville bo på samme hotell som sin kamerat som hadde bestilt på dette hotellet litt tidligere.

Han var inneforstått med at det ville innebære ekstra kostander for et dobbeltrom.

Betalte for to

I etterkant oppdaget han at han hadde betalt for to personer også på flyreisen tur/retur
Tenerife, samt for transporten fra flyplassen og til og fra hotellet.

Han regnet seg frem til at han hadde betalt nesten dobbelt pris for reisen.

Dette fordi booking-systemet til Apollo, ifølge den reisende, ikke klarte å håndtere at én person bestiller et dobbeltrom på et hotell uten at denne personen også må betale to flyreiser.

Hadde betalt flyselskapet

Når Apollo sier nei til å refundere den ene av de to flybillettene mannen hadde kjøpt, viser selskapet til at vedkommende ikke tok kontakt om denne saken før etter å ha kommet frem til Tenerife.

Selskapet hadde da allerede betalt flyselskapet for begge billettene.

Apollo peker på at man som kunde plikter å gi arrangøren relevant informasjon, som kunden forstår eller bør forstå. Dette er av vesentlig betydning.

Selskapet mener at passasjeren selv har gjort et bevisst valg ved å bestille reise for to personer.

Selv ansvarlig

Apollo anser derfor at klager selv er ansvarlig for alle kostnadene knyttet til reisen, og har avvist mannens krav om refusjon.

Dette er pakkereisenemnda enig i, etter å ha vurdert konflikten.

Den viser til at mannen selv gjorde bestillingen på internett.

– Slik Apollo skriver kunne bestillingen vært annerledes, dersom klager i forkant av bestillingen hadde tatt kontakt med Apollo. Etter nemndas vurdering foreligger det ikke et avvik i pakkereise-avtalen mellom partene. Nemnda anbefaler at klager ikke gis medhold, er den enstemmige konklusjonen.