Oslo Lufthavn er kåret til verdens mest punktlige flyplass. Kåringen gjelder for mai måned.
Det er det britiske analyseselskapet Cirium som har rangert Norges hovedflyplass til denne førsteplassen. Seieren gjelder kategorien for store internasjonale flyplasser.
I mai måned gikk 91,2 prosent av avgangene fra Gardermoen på oppsatt tid, noe som betyr at mer enn ni av 10 avganger gikk i rute.
«Felles seier»
Oslo Lufthavn vant denne klassen foran Riyadh King Khalid International Airport i Saudi Arabia (89,9), og Santiago Arturo Merino Benitez Airport i Chile (89,7).
– Avinor, flyselskapene og handlingselskapene har et tett og godt samarbeid. Og de har et felles mål om gode og effektive bakkeoperasjoner på Oslo lufthavn. Så dette er en felles seier for oss. Det er en stor anerkjennelse at vi når så høyt opp globalt, sier lufthavndirektør Thorgeir Landevaag i en pressemelding.
Slik måles punktlighet
Også Kastrup ved København er blant de beste i verden, og havner på femteplass med en punktlighet på 88,7 prosent for mai måned.
Til grunn for flyplass-kåringen måles andelen av avganger som skjedde innenfor 15 minutter etter offisiell rutetid. Dette er internasjonal standard for punktlighets-målinger.
Forlater flyet terminalen 14 minutter og 59 sekunder etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om det har vært i rute.
SAS best i verden – igjen
I Cirium sin oversikt for mai havner SAS på førsteplass over verdens mest punktlige flyselskaper, og følgelig da også best i Europa på punktlighet. Det er andre måned på rad.
I motsetning til flyplassene, måles flyselskapene etter hvor punktlige de er på ankomst.
SAS hadde i mai en punktlighet på 89,7 prosent, noe som betyr at ni av ti ankomster skjedde på rute.
Norwegian på listen
På Europa-listen finner vi også Norwegian, som inntar en fjerdeplass på listen over europeiske flyselskaper.
Norwegian oppnådde en punktlighet på 87,4 prosent. Kun et par prosentpoeng bak SAS.
Mellom SAS på første og Norwegian på fjerde ligger spanske Iberia (89,5) og Austrian Airlines fra Østerrike (88,3)