Ingen nåde – tapte 25 000 kr på passtabbe

Det norske reisefølget hadde ikke sjekket at passet var gyldig i seks måneder etter ankomst ferielandet. Det ble en dyr erfaring. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det kan bli svært dyrt hvis man ikke sørger for å sjekke hvilke passregler som gjelder i det landet turen går til.

I motsetning til de fleste europeiske reisemål, har Tyrkia en helt spesiell bestemmelse. Er man ikke klar over den, kan reisen få en brå stopp allerede på avreise-flyplassen.

Det fikk en gruppe på to voksne og tre barn erfare da de skulle reise fra Oslo til Istanbul.

Da stanset turen

Innsjekkingen på Gardermoen gikk greit. Da de skulle gå om bord, ble de imidlertid stanset.

Årsak: Passet til et av barna var ikke gyldig i minimum seks måneder etter innreise, slik Tyrkia krever for alle som skal inn i landet.

Dette ble oppdaget først da gruppen skulle gå om bord i flyet fra Turkish Airlines på Gardermoen.

Droppet reisen

En løsning som ble foreslått var at en av de voksne reiste med to av barna, mens den andre voksne ble igjen for å ordne nødpass for det tredje barnet. Og deretter komme med neste fly.

Dette forsøket ble gitt opp, og hele gruppen på fem valgte da å bli igjen. En uenighet som så oppsto med besetningen på flyet, gjorde at selskapet anså alle billettene for ikke å være gyldig lenger.

Billettene kunne derfor ikke omgjøres til å gjelde neste avgang, og dermed ble også returbillettene annullert.

Hadde lagt ut 25 000 kr.

Gruppen forsøkte å finne nye billetter, men det ble så dyrt at de heller valgte å avbryte turen der og da. De hadde betalt rundt 25 000 kroner på billetter og hotell.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, har mange populære ferieland pass-bestemmelser som viser at passet ikke bare skal være gyldig når du kommer inn i landet. Det skal også ha en gyldighet etter innreisen.

De voksne i gruppen ville ikke gi seg. De mente de allerede ved innsjekk, burde ha blitt gjort oppmerksom på at passet til det ene barnet ikke var gyldig lenge nok. De ville da hatt tid til å ordne nødpass.

Avviser krav

Derfor, mente de, at Turkish Airlines skulle refundere deres utgifter på rundt 25 000 kroner.

Dette har selskapet avvist. Og vist til at det er passasjerenes eget ansvar å sørge for at de har gyldig pass for innreise.

– Vi kan ikke la en passasjer fly med ugyldige dokumenter, var den klare beskjeden fra Turkish Airlines.

Saken har så havnet i flyklagenemnda, som ikke lander på noen annen konklusjon enn flyselskapet.

Kan få bot

Nemndas flertall mener at passasjerene selv plikter å sørge for at reisedokumentene er gyldige.

– Dersom selskapet tar med passasjerer som ikke har papirene i orden, kan selskapet bli ilagt
en bot av vedkommende lands myndigheter. Selskapet må videre besørge retur av
passasjeren, skriver nemnda.

Nemda er uenig i at flyselskapet også annullerte returen. Men mener likevel at de reisende i dette tilfellet ikke har krav på annet enn å få refundert skatter og avgifter.