Fikk beskjed om ny avgang – ble nektet å fly

Passasjeren ble avvist ved gate på flyplassen. Da krevde hun erstatning. Foto: Shutterstock

Da flyselskapet utsatte avgangen med 40 minutter, antok passasjeren at hun hadde bedre tid på seg til å sjekke inn og møte opp til avgang.

Det skulle hun ikke ha gjort.

Da hun kom til gaten, var det stopp. Hun ble nektet å gå om bord i flyet.

Tabben kostet

Beskjeden nå var at hun kom for sent, og at hun skulle ha forholdt seg til den opprinnelige avgangstiden.

Den tabben kostet henne en legetime i Polen, og en ny flybillett til 1 452 kroner.

Hun protesterte mot behandlingen hun ble utsatt for, og har også krevd erstatning for opplevelsen.

Fikk e-post

Det kravet har nå vært vurdert av flyklagenemnda, som gir flyselskapet fullt medhold i måten det løste saken på.

Utgangspunktet var en flyvning fra Torp Sandefjord Lufthavn, der passasjeren skulle reise med lavprisselskapet Wizz Air til Warszawa.

Seks timer før avgang får den reisende epost fra selskapet om at avgangen var utsatt fra klokken 14.55 til klokken 15.35.

Møtte i god tid

Dette forholdt hun seg til, og møtte opp til avgang klokken 14.55, som var 40 minutter før flyet skulle gå.

Dette trodde hun var god tid, siden fristen for å møte opp hos Wizz Air er 30 minutter før avgang.

Det gikk dårlig. Hun ble avvist, og fikk beskjed om at hun hadde sjekket inn for sent. Enhver protest ble tilbakevist. Avgangen var stengt, og hun fikk ikke bli med.

Hun krevde i ettertid å få dekket utgiftene til ny billett, samt erstatning på 250 euro – nær 3 000 norske kroner – for urettmessig å ha blitt nektet ombordstigning.

Fikk beskjed

Wizz Air har overfor flyklagenemnda argumentert med at selskapets bestemmelser tilsier, at reisende skal forholde seg til gjeldende frister. Dette selv om det oppstår forsinkelser.

Selskapet har vist til at kravet er at passasjerene både skal sjekke inn og møte opp til gate i tråd med opprinnelig planlagt avgangstid.

Selskapet viste til at denne informasjonen også fremgikk tydelig i e-posten som ble sendt til kvinnen.

Forregnet seg

Flyklagenemnda gir selskapet medhold, og mener kvinnen unnlot å sjekke inn i tråd med Wizz Airs bestemmelser.

Flertallet i nemnda slår fast at flyselskapet kan avvise passasjerer som sjekker inn eller ankommer gate for sent.

– Hensynet til avviklingen av flytrafikken tilsier at fristen for innsjekking og fremmøte ved gate må overholdes, heter det i vedtaket.

Hun får hverken dekket utgiftene til nye flybilletter, eller medhold i kravet om erstatning.