Situasjonen for landets hovedflyplass vekker nå stigende bekymring i Avinor. Ferske tall gir liten grunn til optimisme.
Ledelsen på Oslo Lufthavn er også svært urolig over utviklingen. Det gjelder den svake passasjer-veksten man har opplevd den senere tid vis a vis flyplassene i København og Stockholm.
Dette rimer lite med at Gardermoen skal være en motor for norsk luftfart, og være viktig for mer enn flytilbudet for hovedstaden og resten av Østlandet:
«Uroer oss»
– Oslo lufthavn er utrolig viktig for hele Norges konkurransekraft og internasjonale attraktivitet, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.
Derfor får en fortsatt lavere vekst enn de to ovenfor nevnte hovedstads-flyplassene alarmklokkene til å ringe.
– Dette uroer oss, innrømmer Skallerud Riise.
Flyplassen har styrket sitt apparat for å sikre seg flere ruter, og for å få ny fart i veksttakten.
Svak utvikling
Oslo Lufthavn hadde i august en vekst på 3 prosent.
Når man sammenligner seg med København og Stockholm kommer dette bildet frem:
Svenske Arlanda og danske Kastrup hadde begge en vekst på nesten tre ganger så mye som Gardermoen, den endte på 8,6 prosent.
Begge svinger seg opp på utenlandstrafikk der Arlanda vokste med 5,1 prosent forrige måned.
Også Kastrup skyter fart og hadde i august en vekst på 7,8 prosent på Europa-ruter og hele 10,4 prosent på interkontinentale ruter.
Holder posisjonen
Gardermoen holder imidlertid på plassen som nummer to i Skandinavia når det gjelder antall reisende.
Her er Kastrup i en klasse for seg med 3,2 millioner, mens Gardermoen endte på 2,6 millioner reisende og Arlanda på 2,4 millioner reisende.
Når det gjelder antall flyvninger per dag har Oslo sakket akterut.
Ifølge den europeiske flysikrings-organisasjonen Eurocontrol, har Gardermoen hatt 0-vekst i antall flyvninger det siste året. Kastrup har vokst med 14 prosent, mens Arlanda har vokst med 8 prosent.
«Ikke råd til å tape»
Det er satt i gang en større satsing fra Oslo Lufthavns side, for å trekke til seg flere flyselskaper og flere ruter.
Som flysmart24 har skrevet legger man i Avinor ikke skjul på den alvorlige utfordringen OSL står overfor:
– Oslo Lufthavn står i en tøff internasjonal konkurranse – særlig fra Arlanda og Kastrup. Disse flyplassene posisjonerer seg offensivt, for å vinne større andel av den internasjonale trafikken. Vi har ikke råd til å tape i denne konkurransen, er Avinors konklusjon.