Fra sommerprogrammets start skifter Air France ut sine egne fly på Oslo – Paris-ruten. Inn kommer et helt nytt selskap. Navnet er Joon.
Det skjer to endringer med Air France i Norge denne våren. Selskapet åpner ny rute mellom Bergen og Paris fra slutten av mai.
Før det, fra 25. mars, skjer det enda en endring.
Da forsvinner Air France’ kjente flymaskiner fra Gardermoen når selskapet i stedet lar sitt nystartede selskap Joon overta de tre daglige rundturene mellom våre to hovedsteder.
LES OGSÅ: Her kjøper du de aller billigste flybillettene
Lover like godt produkt
Dermed blir dette det tredje av konsernets flyselskaper som skal fly på ruten. Fra før av har Air France også brukt sitt regionalselskap HOP! til å operere ruten.
Nå kommer altså Joon.
Salgssjefen for Air France-KLM i Norge, Halvor Gløersen, sier at endringen fra Air France til Joon ikke skal påvirke selskapets produkt overfor de reisende:
-Nei, Joon er «Air France by Joon» på samme måte som når HOP opererte på Oslo Lufthavn på vegne av Air France. Det vil være tilsvarende service om bord på Joon som det er med Air France sine egne fly i dag, opplyser Gløersen til flysmart24.no.
Joon blir satt inn på Oslo som den eneste skandinaviske destinasjonen.
LES OGSÅ: Derfor holder dette flyselskapet seg unna Norge
Kabinpersonale i joggesko og shorts
Det er ikke tilfeldig: Joon presenteres som et selskap som særlig skal appellere til den ungdommelige delen av markedet, og spesielt de mellom 18 og 35 år. Navnet Joon skal bringe tankene hen til det franske ordet «jeune» som betyr ung.
Man legger seg i det lavere prissjiktet med billetter fra 49 euro mellom Oslo og Paris. Dette til tross, selskapet hevder selv at Joon ikke er et nytt lavprisselskap, men skal ha lavere kostnader enn morselskapet Air France.
Selskapets ungdommelige preg skal bl.a. vises på kabinpersonalets uniformer, som i motsetning til de klassiske uniformene skal kles opp i mer uformelt antrekk der både joggesko og shorts er tillatt.
Hard konkurranse
Joons rutenett er særlig rettet inn på europeiske ruter som preges av hard konkurranse med lavprisselskapene. Selskapet skal fly på Barcelona, Berlin, Istanbul, Lisboa, Napoli, Porto og Roma i sitt europeiske nettverk.
Ikke desto mindre har selskapet også interkontinentale ruter, bl.a. til Brasil, Sør-Afrika og Seychellene.
Selskapets skal ha sin hovedbase på Charles de Gaulle-flypassen, og operere sine ruter til og fra terminal 2F slik som Air France.