Tre selskap skal slåss om reisende til denne storbyen

Fra 3. august kommer EasyJet inn som ny konkurrent på ruten mellom Oslo Lufthavn og Berlin. Foto: Wikipedia

Det kommer til å bli en heftig kamp om passasjerene for tre flyselskaper som skal konkurrere på strekningen mellom Oslo og Berlin fra august av.

Fra før av er det hard konkurranse om passasjerene mellom Norwegian og SAS.

De har benyttet hver sin flyplass i den tyske hovedstaden. Mens Norwegian har brukt den utpreget lavprisflyplassen Schönefeld sør for byen, har SAS fløyet med Tegel som ligger mye nærmere byen.

Snart kommer EasyJet

Fra 3.april er det imidlertid klart for tøffere konkurranse, både for SAS og Norwegian, når Europas nest største flyselskap EasyJet gjør sin inntreden på ruten.

LES OGSÅ: Her finner du de billigste flybillettene

EasyJet, som er ny aktør med rute på Oslo Lufthavn, skal gå daglig sju dager i uken og har valgt Tegel som sin flyplass. Det betyr at selskapet går i direkte konkurranse med SAS, som benytter samme flyplass.

Norwegian kommer også til å få føle EasyJets inntreden. Det britiske selskapet er kjent for sine lave priser, og dette kommer til å merkes for Norwegian som har lav pris som et viktig konkurransefortrinn.

Prisene er allerede kjørt til bunns på strekningen, og Easyjet kommer ikke til dekket bord på Gardermoen.  Norwegian opererer med en pris per strekning fra 299 kroner.

Positivt for de reisende

Avinors direktør for trafikkutvikling, Jasper Spruit, tror likevel EasyyJets inntreden vil ha en positiv betydning for de reisende.

– For nordmenn som ønsker å reise til Berlin betyr det et styrket totaltilbud og for Norge betyr det at vi har fått enda en direktelinje inn til landet vårt. Det vil både komme internasjonale turister som ønsker å se Oslo og Østlandsregionen og turister som skal med videreforbindelser til andre reisemål i Norge, sier han.

Ruten mellom Berlin og Oslo skal flys med EasyJets vanlige Airbus A320-fly. Selskapet fraktet i fjor 80 millioner passasjerer på sine ruter i Europa, og er således nesten tre ganger så stor som Norwegian.

LES OGSÅ: Derfor holder dette flyselskapet seg unna Norge

LES OGSÅ: Spanske kommuner kan bli tvunget til å importere vann