Mandag tar en SAS-maskin av fra Stockholm Lufthavn Arlanda, og lander 11 timer senere i Austin, Texas.
Om bord i Airbus A330-flyet sitter det rundt 30 personer, mange av dem nordmenn, som ikke har noen planer om å besøke USA.
De kommer til å snu på flyplassen, og reise tilbake med samme fly og lande igjen tirsdag ettermiddag på Arlanda. Så reiser noen av dem hjem igjen til Norge.
De er på jakt etter bonuspoeng. Masse bonuspoeng.
Får tusenvis av bonuspoeng
Utbyttet, ved siden av en uhyggelig lang flyopplevelse? De fleste får godt over 10.000 bonuspoeng fra SAS, som er med på å sikre dem gull- eller diamantkortet for nok et år. Det er målet med turen for de fleste.
Norske Thomas Lone er en av dem:
-Klart poengene er viktig, men også opplevelsen av å reise med SAS til en flyplass som flyselskapet skal lande bare to ganger på, forteller Thomas Lone.
Han er en av de som skal frem og tilbake med Austin-flyet mandag. Etter 11 timer i luften fra Stockholm, får de bare to timer på amerikansk jord mens flyet de kom med, klargjøres for returen. Så går de om bord i det samme flyet til nye 10-11 timer i kabinen. Mange sitter også i samme setet bortover og hjem.
Det hele har kommet i stand fordi SAS i år setter opp eget direktefly til festivalen South by Southwest. Det er et enormt arrangement, fra 8. til 18. mars, med global deltakelse fra folk som er engasjert i tech og musikk.
SAS har ikke rute til Austin, derfor ble det satt opp et ekstrafly bare for denne ene anledningen, med direktefly fra Arlanda.
Storfangst for bonusjegerne
Det første flyet gikk 8. mars. Mandag er neste tur for SAS til Austin, nå for å hente hjem igjen gjestene. Denne avgangen har vist seg å bli langt mer glissent besatt enn første tur ut. Derfor kjørte SAS prisene til bunns på økonomiklasse for å fylle flyet.
Det har gitt bonuspoeng-jegere sjansen til en virkelig storfangst på én tur. For noen hundrelapper tur/retur vil de fleste håve inn over 10.000 statuspoeng. For de innvidde er dette en «mileage run», en tur som gir saftig poengopptjening.
-Ja, det kan nok synes merkelig for mange at vi legger ut på en flyreise, som med tilslutningsfly fra Oslo kommer til å vare ei rundt 30 timer. Men jeg er villig til en så lang tur for å få opplevelsen av å være med et SAS-fly over Atlanteren og til en flyplass som det bare lander to ganger på, sier Lone.
Han har vært på langtur før. I fjor høst reiste han til Auckland på New Zealand med Singapore Airlines, og dette skaffet ham diamant-status hos SAS. Han regner med å treffe kjente fra tidligere turer på USA-turen som han nå skal på.
-Noen samle frimerker, andre på biler og jeg vet ikke hva. Jeg samler på bonuspoeng og flyopplevelser. Livet er kort, og vi skal vel alle være litt gærne iblant, sier Lone.
– Ingen miljøbekymringer?
-Vel, nå flyr jo SAS dette flyet uansett. Miljøbelastning jeg står for på denne turen er vel mine kiloer som betyr litt mer utslipp fra flyet. Hadde ikke SAS satt opp dette flyet, hadde vi heller ikke reist.
SAS: – De vil beholde status
Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier at det er over 30 personer som bare skal innom immigrasjonen i Austin før de setter seg på SK 6954 og reiser hjem igjen.
-Det er jo litt rart at folk er villige til å reise så langt bare for å snu på flyplassen. Men de fleste reiser nok for å beholde statusen sin i Euro Bonus. Det viser hvilket viktig kort dette er når folk er villige til å reise så langt for å sikre seg at de beholder kortet og de mange fordelene det innebærer, sier Johansen.
SAS har over 5 millioner medlemmer i Euro Bonus, og Norge stikker seg klart ut som det landet med flest gullkort-innehavere. Bonusstatusene har basis, sølv, gull og diamant. I tillegg har selskapet sin Pandion-gruppe, som ikke er noe eget nivå men en eksklusiv gruppe kunder som reiser spesielt mye med selskapet. Pandion-medlemmer blir invitert av konsernsjefen, i dag Rickard Gustafson.
LES OGSÅ: Nå kan du få gullkort på livstid hos SAS
LES OGSÅ: Stapper enda flere seter inn i flyene sine