Slik vil Norwegian-kundene belønnes

Norwegian-fly klar for avgang på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegians lojalitetsprogram, Norwegian Reward, vokser med rakettfart og får rundt 4.000 nye medlemmer hver eneste dag. I Norge har programmet 1,6 millioner medlemmer.

De fleste andre flyselskaper premierer sine kunder med gull- og sølvkort, og Norwegian avviser ikke at en slik løsning kan komme også hos dem. Så lang har imidlertid Norwegian en premiering som går ut på at medlemmer etter hver sjette flytur kan velge seg gratisfordeler som de ellers måtte ha betalt for.

Den kan enten bestå i dobling av bonusopptjeningen, muligheten for å velge gratis sete, slippe å betale ekstra for bagasjen eller muligheten til alltid å kunne bruke hurtigkøen i sikkerhetskontrollen, såkalt Fast Track.

Kan spare opptil 600 kr 

Brede Huser er sjefen for Norwegian Reward, og hans svar på spørsmålet om hvilke gratisfordel som er mest populær blant kundene er dette:

-Vi ser en overvekt i antall medlemmer som velger økt opptjening av cashpoints. Den som reiser mye kan få opptil 15 prosent av billettprisen godskrevet sin reward-konto, sier Huser.

Økt reward-opptjening er obligatorisk på første nivå, senere kan medlemmene velge hvilken fordel de vil ta ut. Bl.a. kan kunden velge en ytterligere opptrapping av cashpoint-opptjeningen.

Mange andre, sier Huser, velger å bli premiert ved å kunne velge seg sete uten å betale for det, eller å sende bagasje uten å betale.

Hvis man utelukkende ser etter den fordelen som gir mest verdi, er peker Huser på at fordelen med å kunne sende bagasje gratis kan spare den reisende for opptil 600 kroner på hver tur.

De fleste konkurrerende flyselskaper belønner sine lojale kunder med gull-, sølv- og basiskort. Er dette helt utelukket at også Norwegian vil satse på?

– Vi har ikke noen umiddelbare planer for dette. Fordelene våre medlemmer kan opparbeide seg er på mange måter er mer moderne og fleksibel modell enn faste statusnivåer. Våre medlemmer kan selv velge og sette sammen sin portefølje av fordeler etter hvert som de flyr, sier Huser.

Slik opptjenes poeng

Han tror derfor medlemmene hos Norwegian setter pris på at belønningen kommer raskere ved at kravet for å få fordeler er lavere enn i andre programmer som opererer med statusnivåer.

Norwegian Reward, som har over 7 millioner medlemmer, vokser nå mest i utlandet som følge av flyselskapets sterke internasjonale satsing.

Programmet har også opptjening gjennom hotellbesøk og billeie, og avtaler med en rekke selskapet som gir kundene som handler hos dem poeng på Norwegian-kontoen. Mange har også koplet medlemskapet opp mot et Bank Norwegian-kort, der bruken gir enda flere poeng.

-Vi jobber konstant med å finne gode avtaler slik at medlemmer kan tjene cashpoints og få gode tilbud også når de ikke flyr, sier Huser.

Han sier at en egen ordning for barn, der foresatte skal kunne melde inn og administrere medlemskapet for sine barn, er like om hjørnet.

-Dette vil bli som en underkonto uten behov for egen innlogging for barnet, sier Huser.

LES OGSÅ: Ny passfelle har spolert ferien for mange

LES OGSÅ: Reiser i 30 timer med fly for å få Euro Bonus-poeng

LES OGSÅ: Hos SAS kan kunden ta seg en treningsøkt før flyturen