De reisende har stort sett vært fornøyd med nye utbygginger som Oslo Lufthavn har foretatt. Bortsett fra én: Da flyplassen åpnet den nye terminalen i sørenden av flyplassen, pir sør i 2012, kom det en storm av protester. «Skrekkens terminal» ble den kalt.
Kritikken gikk på at det var så langt å gå fra innsjekkingen for å komme til flyene som brukte denne terminalen. Dessuten fantes det nesten ikke service-tilbud der: kafeer eller kiosker. Få terminaler har fått den tvilsomme æren av å være et bortimot hatobjekt på Facebook, slik dette tilbyget var en stund.
Det var meningen at terminalen skulle være midlertidig for å sikre plass til mange nok fly mens utbyggingen av hovedterminalen skulle være ferdig i 2017.
Nå kan det imidlertid tyde på at pir sør blir permanent.
Oslo Lufthavn er i kommunikasjon med Ullensaker kommune, bl.a., om å gjøre terminalen permenant. Beslutningen om å rive terminalen etter bruk, er i alle fall skrinlagt.
-Det er foreløpig ikke tatt en avgjørelse rundt fremtiden til pir sør. Vi jobber med planer for videre bruk, skriver kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein ved Oslo Lufthavn til flysmart24.no.
Artikkelen forsetter under tegningen
Mye tyder på at pir sør blir en del av det faste terminalsystemet på Oslo Lufthavn, og at fremtidens reisende må belage seg på lange spaserturer før de kommer til flyene som bruker pir sør, eller gate 19 som den het da den ble bygget.
I dag har den benevnelsen B. Står det en B foran gatenummeret på flyet du skal med, må du ta veien til pir sør.
I dag er det ikke bygget passasjerbroer på terminal sør, men dette vil bli gjort hvis den skal bli en permanent passasjer-terminal.
Oslo Lufthavn har tidligere avvist at det er uforholdsmessig langt å gå fra sikkerhetskontrollen til pir sør, og har vist til at det på flyplasser i Europa ofte er lange gangavstander.
LES OGSÅ: Nytt sikkerhetsutstyr ødela klær for reisende på Gardermoen
LES OGSÅ: Her finner du de aller billigste flybillettene
LES OGSÅ: Norsk favorittreisemål slår knallhardt til mot feriefyll