Ødelagte eiendeler og klær i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn kostet Avinor 230.000 kroner i utbetalte erstatninger fjor.
Dette er tre ganger så mye som året før.
Mye av årsaken til den kraftige veksten i utbetalingene knytter seg til den perioden lufthavnen tok i bruk den nye terminalen, pir nord, som den kalles. Den ble offisielt åpnet i april i fjor.
Da åpet flyplassen også nye sikkerhetssluser. Straks etterpå merket man en kraftig økning i ting som hang seg fast i røntgenmaskiner og bagasjeriller. Erstatningskravene rant inn.
-Dette er et problem som nå er løst, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.
En av fire får medhold
Avinor oppgir at rundt hver fjerde klage ender med at selskapet må punge ut med erstatning til reisende som har fått eiendeler ødelagt eller skadet i sikkerhetskontrollen.
-Reglene for utbetaling følger vanlige erstatningsrettslige regler, sier Løksa.
I 2016 var utbetalingene på 79.600 kroner, og Løksa sier at mye av økningen kom i forbindelse med den nye terminalbygningen.
Uavhengig av dette er det en jevn strøm av erstatningskrav gjennom hele året. Flysmart24.no har fått innsyn i en del klager. Det kan gjelde datautstyr som har blitt knust, klær som har havnet inn i det rullende bagasjebåndet, eller ting som rett og slett har blitt ødelagt mens den reisende har gjennomgått kontrollen.
Det kan ofte også dreie seg om mindre gjenstander som for eksempel små ørepropper som er blitt ødelagt etter å ha kommet under press.
Protesterer på beslag
Nå ser Avinor en lysning i situasjonen med hensyn til ødelagte gjenstander:
-Så langt i første kvartal i år har erstatningsutbetalingene vært lavere enn i 2017, så dersom det fortsetter i samme takt vil erstatningsutbetalingene for i år bli omtrent halvparten av det i 2017. Det samme gjelder antallet innmeldte skademeldinger, sier Løksa.
Dette gjør du hvis uhellet er ute
Det kan være greit å vite at det fins et egen skjema for skademelding på nettet hos flyplassen som kan benyttes dersom man er utsatt for skader på gjenstander. Der kan man beskrive hendelsen og også legge ved bilde av ødelagt gjenstand for å underbygge kravet.
Selve hendelsen må meldes straks, og det blir da fylt ut en egen skademelding på stedet samen med vaktleder. Denne meldingen blir sendt Avinor og vil senere også kunne brukes til å bekrefte hendelsen og melde inn krav om erstatning.
LES OGSÅ: Fikk ikke sove om natten på charterhotellet, fikk resten hele reisen gratis
LES OGSÅ: Ny passfelle har spolert ferien for mange nordmenn
LES OGSÅ: Nå er SAS og Norwegian blant verstingene på punktlighet i Europa