Nå er de verst i Europa på punktlighet

Klimautslippene fra turismen er mye høyere enn før antatt. Foto: OSL

SAS og Norwegian er for tiden blant verstingene i Europa når det gjelder punktlighet.

På februar-statistikken over flyselskap som klarer å lande i forhold til rutetabellen, er Norwegian Air Shuttle (NAS) nede på 25. plass – av totalt 26. selskap. NAS hadde en punktlighet på 68 prosent, som betyr at mer enn tre av ti fly landet forsinket på sine bestemmelsessteder.

Statistikken fra Flightstats.com viser at SAS ikke kommer mye bedre ut, med en punktlighet på 73 prosent og 18. plass.

Selskapet, som tidligere baserte store deler av sin markedsføring på «punktlighet i verdensklasse», har stuet vekk det reklamemateriellet fra den tid da punktligheten lå på pluss minus 90 prosent.

Selskapet forklarer det svake resultatet med dårlig vær:

-Som våre konkurrenter i regionen opererer vi i en del av verden med ustabil værsituasjon. Derfor opplever vi, og andre selskaper, dårligere punktlighet i januar og februar da værsituasjonen ofte skaper en del komplikasjoner for den operasjonelle driften, skriver kommunikasjonssjef Fredrik Henriksson i SAS’ i en epost til flysmart24.no.

Nå er det ikke bare i vintermånedene at SAS har svake punktlighetstall, også i sommermånedene juni (78 pst) og juli (77 pst) i fjor var punktligheten nede på 70-tallet. Dey forholdet mener Henriksson skyldes stor trafikk og fullbookede fly, som ofte fører til at fly blir forsinket.

Norwegians irske datterselskap, Norwegian Air International, må svare for sin egen punktlighetsstatistikk, og den viste i februar at 73 prosent av flyene deres landet på tidtabellen, så vidt foran det norske morselskapet.

Statistikken til Flighstats.com dreier seg om flyet lander i rute, ikke forlot flyplassen, og registrerer som forsinket hvis landingen skjedde 15 minutter eller mer i forhold til tidtabellen.