Utlendinger: – Sykt dyr mat på Oslo Lufthavn

Oslo Lufthavns spisesteder får ikke bare ros i omtalen som utenlandske besøkende legger igjen. Dette er et illustrasjonsbilde og ikke knyttet spesifikt til innholdet i artikkelen. Foto: Oslo Lufthavn

Utenlandske besøkende sparer ikke på kruttet når de omtaler erfaringene sine etter et besøk på Oslo Lufthavn.

Det globale nettstedet Skytrax.com rangerer verdens flyplasser etter samme system som hotellene, fra én til fem stjerner. Her får flyplassen i København, Kastrup, fire stjerner mens Sveriges hovedflyplass, Stockholm Arlanda, får tre stjerner.

Norges hovedflyplass er ikke rangert.

Det blir den derimot på Skytrax’ kommentar-side, der besøkende kan legge igjen vurderinger av hva de synes om vår største flyplass.

Blant flere positive vurderinger, fins det også svært mange som har hatt dårlige erfaringer.

Sjokkert over prisen på mat

Her er det bl.a. prisene på serveringsstedene som skaper reaksjoner.

Følg flysmart24.no på Facebook og få reisenyhetene først

-Minneverdig dårlig, skriver en britisk reisende som klager på skitne og ødelagte stoler, samt mangel på sitteplasser i områdene for utlandsflyvinger. Og her kommer mer:

-Salgsstedene for mat virker uinspirerte og maten er sykt dyr – selv til flyplass å være, skriver vedkommende som besøkte Gardermoen i desember.

En tysk passasjer, som ellers gir flyplassen god omtale, skriver etter sitt besøk nå i mars:

– Etter sikkerhetssjekken er det mange butikker og restauranter som – bortsett fra taxfree-butikken – har veldig høye priser. Men dette er Norge og en flyplass, så hva kan man vente?

-Den verste flyplassopplevelsen jeg noensinne har hatt, skriver en brite som omtaler seg selv «som en godt bereist kvinne.» Hun omtaler passkontrollen og personalet som «fryktelige» og avslutter med at hun aldri vil fly fra Oslo Lufthavn igjen.

«Folk klatret over hverandre for å nå flyene sine»

Passkontrollen er en gjenganger i de kritiske bemerkningene. Noen klager over svært lange køer på vei ut av Norge, og en britisk passasjer skriver at han opplevde at folk nærmest klatret over hverandre for å rekke flyene sine.

-Desperate scener, skriver passasjeren som ikke forstår flyplass-personalets forklaringer på at «det er sommer.» – Det er sommer på andre flyplasser også, men der er ikke så skammelige scener som her, skriver briten.

En australsk reisende, som var innom Oslo Lufthavn på sommeren i fjor, syntes flyplassen var iskald, og måtte ventet i 90 minutter for å komme gjennom sikkerhetskontrollen.

Hvorfor vi noen være turist her?

-Bortimot min verste opplevelse noen gang. Man lurer på hvorfor noen vil være turist her? skriver vedkommende som besøkte Norge sammen med sin partner.

En annen australier er like nådeløs: –  Den klart verste flyplassen jeg har besøkt, skriver hun og på grunn av endeløse køer i passkontrollen mistet hun sitt fly videre til London:

Jeg vil aldri reise via Oslo flyplass igjen og vil ikke anbefale det til noen andre med mindre de ønsker å miste flyet sitt og sitte fast i lange køer, skriver hun og karakteriserer OSL som «en ekstremt ineffektiv lufthavn.»

OSL: Viktig å få frem negative forhold

Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen på Oslo Lufthavn sier til flysmart24.no at det er viktig å fange opp kritikk mot flyplassen.

-Vi har en målsetting om å være blant de beste flyplassene i Europa på kundetilfredshet og det jobber vi etter hver eneste dag. Vi er ikke fornøyd med å få negative tilbakemeldinger, men samtidig hjelper det oss til å rette opp eventuelle feil og bli bedre. Kundetilfredshets-undersøkelser og klage fra reisene bruker vi aktivt for å bli bedre, sier Andersen.

Han sier at flyplassen bl.a. har bygd nye og flere sluser i passkontrollen, både på ankomst og avgang, og mener at kapasiteten har blitt langt bedre:

-I sikkerhetkontrollen har vi brukt mye tid på hvordan køene skal organiseres på en måte som er best og mest effektiv for de reisende og de ansatte har blitt kurset i service, sier han.