Presset Norwegian: – Legg ned landistansesatsingen

Norwegian er hard presset økonomisk. Langrutesatsingen har vært kostbar. Foto: David Dyson

Norwegian er hardt presset økonomisk. Etter milliardsmellen i fjor, sa Bjørn Kjos at det beste med 2017 var at det snart var 2018. Da skulle alt bli så mye bedre. Slik gikk det ikke.

For mens hele Norge var opptatt av dramaet rundt avgangen til Sylvi Listhaug tirsdag ettermiddag sendte selskapet ut en børsmelding som fullstendig druknet i nyhetsbildet:

Selskapet varsler et gigantunderskudd for årets første kvartal, før skatt anslås det å bli på 2,6 milliarder kroner.

Ikke nok med det, selskapet varslet tirsdag også at det måtte hente inn frisk kapital, en emisjon som onsdag morgen omfatter aksjer for 1,5 milliarder kroner. Dermed kom selskapet over en kritisk grense som kreditorene har forlangt. I tillegg selger selskapet fem Airbus A320NEO-fly som det har på utleie, for å få mer penger inn i kassen.

Situasjonen er dramatisk for selskapet, men analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities, som følger selskapet tett, mener det ikke er noen fare med å kjøpe billetter hos Norwegian.

-Absolutt ikke. Det er nødvendig å ta noen grep, ellers er det slutt til høsten. Men så dumme kan de ikke være at de ikke reagerer nå. Så jeg ville ikke være betenkt med å bestille hos selskapet, sier Molnes til flysmart24.no onsdag morgen.

Selskapet forklarer situasjonen selv med høyere drivstoffpriser og en sterkere euro, og at disse to forhodene er  hovedårsakene til det forverrede resultatet. Bare drivstoffutgiftene ligger i gjennomsnitt 12 prosent høyere enn det selskapet har regnet med, skriver Norwegian.

«Valuta- og drivstoffeffekten vil være utfordrende i første kvartal», heter i børsmeldingen.

Karl Johan Molnes. Foto: Norne

Molnes sier til Dagens Næringsliv onsdag at kostnadene nærmest har løpt løpsk hos Norwegian:

-Norwegian er et bunnløst sluk, og det før de har fått levert alle Dreamlinerne sine. Det første Bjørn Kjos bør gjøre er å legge ned langdistansesatsingen. Nå skal selskapet også satse i Argentina, et marked der ingen tjener penger, sier Molnes til avisen og legger til:

-Dette er virkelig ille. Jo, Norwegian vil nok komme seg gjennom sommeren, men that’s about it!

Første kvartal er normalt en tapsperiode for alle flyselskaper. I fjor hadde Norwegian et underskudd på 1,8 milliarder dette kvartalet, og med varslet i går ser det ut til at situasjonen er mye verre i år. Selskapet satser knallhardt på å bygge seg opp også som langruteselskap, i tillegg til å satse på et tett nettverk i Europa.

Kjos optimistisk

Bjørn Kjos uttrykte så sent som for en måneds tid siden stor optimisme over utsiktene for 2018, sist da han la frem siste kvartalsoversikt i februar:

-Norwegian har et bra utgangspunkt for 2018, med godt billettsalg og et stadig større interkontinentalt rutenett som – kombinert med det store europeiske rutenettet – gjør Norwegian stadig mer konkurransedyktig. Dessuten har vi en langt bedre bemanningssituasjon sammenlignet med i fjor. Den største globale veksten vil avta i andre halvdel av 2018 når 32 av totalt 42 Dreamlinere er satt i trafikk, sa Kjos.

Den reduserte verdien av selskapet har gjort at SAS (7.4 milliarder) i lengre tid nå har hatt større markedsverdi enn Norwegian (6,1 milliarder).