Superfly til Norge gir hardere press på billettprisene

Qatar setter fra høsten inn det europeiske prestisjeflyet Airbus A350-900 EWB på Oslo-ruten. Foto: Qatar Airways

Flyselskapet Qatar Airways setter fra høsten av en av markedets mest moderne flytyper inn på ruten mellom Oslo og Doha.

Airbus A350-900 er det europeiske svaret på Boeings Dreamliner, og den nye flytype ble raskt en superstar da den ble satt inn i markedet for et par år siden.

For publikum er det imidlertid viktigst at det nye flyet vil sikre et høyt prispress på flybilletter sør- og østover i lang tid fremover.

-Med flere seter i salg øker konkurransen og prisene presses, mener kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge.

400 flere seter i uken

Det nye flyet, som er Airbus-fabrikkens nye prestisjefly, har 283 seter. Flytypen selskapet flyr med i dag, Boeing 787 Dreamliner, har 254 seter.

Det innebærer at det hver uke vil gå over 400 flere flyseter mellom de to reisemålene enn med dagens flytype. Det i et marked som allerede kjennetegnes av et knallhardt prispress.

-Den økte kapasiteten vil gi gode muligheter for de prisbevisste, mener Berge og sikter til at Qatar slett ikke er alene om å frakte nordmenn østover. Veldig få av Qatars reisende stopper i Doha, men skal videre mot Asia, Afrika, Australia og New Zealand.

Qatar Airways’ landssjef i Norge, Camilla Valdem Pigere, sier at selskapet er stolt over å være det første flyselskapet som bruker A350 til og fra Oslo.

-Det blir ikke luksus-utgaven med business-klassen Qsuite slik det ser ut nå, men man vet aldri om det kan komme endringer på det området, sier hun til flysmart24.no. Qsuite er luksusutgaven med suiter på businessklassen, slik andre selskaper har det kun på første klasse.

Flere om beinet

Også Dubai-baserte Emirates presser hardt på med daglig Oslo-rute og lave priser, samtidig som raskt voksende Turkish Airlines for lengst har meldt seg på i denne konkurransen. Turkish har to daglige avganger fra Gardermoen til Istanbul, men bruker mindre fly på ruten.

Det nye flyet til Qatar Airways er det samme som SAS har kjøpt inn, og skal sette i trafikk til neste år. Flytypen har bokstavene EWB som tillegg til navnet, det står for «extra wide body» – ekstra stor kabin.

Flytypen er kjennetegnet med en høy passasjerkomfort, og har lavere drivstofforbruk enn tilsvarende flytyper.  Flyet oppleves som svært stillegående inne i den store og rommelige kabinen. Da Finnair, som satte A350 i trafikk i oktober 2015, tok flyet i bruk innredet man like godt et eget dametoalett om bord.

LES OGSÅ: Kraftig comeback for tidligere feriefavoritt
LES OGSÅ: Reiste 30 timer sammenhengende for å få SAS-bonuspoeng