Taxfree-butikkene trues av økende netthandel

Haakon Dagestad i Travel Retail Norway. Selskapet satser hardt på netthandel. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er ikke bare mote- og teknologibutikkene som får føle konkurransen med den raskt voksende netthandelen.

Også taxfree-bransjen kjenner at konkurransen fra netthandelen øker. Det som gjør situasjonen alvorlig er at dette gjelder varer som parfyme og sjokolade. Det er disse som i dag er det viktigste markedet også for duty free-butikkene. Det merker taxfree-operatøren på de største norske flyplassene, Travel Retail Norway, godt.

For å gjøre taxfree-shoppingen kjappere for travle reisende, startet Travel Retail Norway med netthandel i sine taxfree-butikker i fjor vår. Etter en forsiktig start, øker selskapet nå satsingen kraftig:

-Kundene forventer en rask og effektiv handel. Det må vi svare på, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.no.

TRN har derfor økt satsingen på sin ordning der folk kan forhåndsbestille varer på nettet, og hente de ferdig pakket og betalt når de ankommer på returen. Produktet kalles «Klikk og hent», og i fjor var det 25.000 personer som gjorde sin taxfreehandel ferdig på denne måten.

-Vi har nettkunder fra 18 til 80 år. Alle aldre er representert, så dette med netthandel er absolutt ikke en generasjonssak, sier Dagestad.

På alkohol er det naturligvis liten konkurranse om nettkundene. På andre varesorter – parfyme, kosmetikk og sjokolade – er situasjonen en helt annen.

Det vrimler av konkurrenter som leverer varer i folks postkasser til en meget lav pris.

Mindre sprit og øl

Denne konkurransen må taxfree-butikkene svare på, både prismessig og når det gjelder enkelhet i prosessen. De fleste tenker på taxfree som utsalg stort sett for alkohol. Det er mange år siden var det slik.

-I dag utgjør faktisk parfyme  28 prosent av vår omsetning, så dette er en viktig varesort for oss, sier Dagestad.

Han sier at selskapet nå øker satsingen på netthandel enda kraftigere:

-Vi har akkurat rundet et år med nett-tjenesten, og ser muligheten for betydelig vekst. Akkurat nå arbeider vi med å sikre at vi har innhold og systemer som kan svare godt på kundenes behov og møte konkurransen fra andre tilbydere, sier Dagestad.

LES OGSÅ: Fikk ikke sove om nettene, fikk nesten gratis ferie
LES OGSÅ: Nytt sikkerhetsutstyr på Gardermoen ødela reisendes klær
LES OGSÅ: Her er verdens beste shopping-flyplass