Flyr lange omveier for å få gullkort hos SAS

For bonusjegerne i SAS er det mer lønnsomt å fly flere enkeltstrekninger enn direkte. Dette bildet er fra Tromsø. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Jakten på bonuspoeng gjør at enkelte passasjerer flyr lange og tidkrevende omveier for raskere å få gullkort hos SAS. Enkelte bedrifter har måttet innføre regler for å stanse denne virksomheten.

Hos landets største reisebyrå for forretningsreisende, Berg-Hansen, er man godt kjent med fenomenet.

-Det stemmer at enkelte bonusjegere flyr kronglete flyruter for å tjene poeng, sier kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed til flysmart24.no.

Hun er klar på hva som er «premien» for de SAS-kundene som bedriver denne virksomheten:

-Det er ingen tvil om at gullkort er attraktivt og gir mange fordeler for folk som reiser mye, sier hun.

Denne metoden for å tjene raske EuroBonus-poeng og sikre seg gullkortet på er velkjent blant den gruppen reisende som synes statuskortet hos SAS er viktig.

Kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Kofoed i Berg-Hansen reisebyrå. Foto: Berg-Hansen

Gullkortet kan nås på to måter – enten ved å ha opptjent 45.000 poeng ved å fly, eller ved å ha flydd et tilstrekkelig antall enkeltreiser. Det siste krever 45 reiser i opptjeningsperioden.

Da er gullkortet i boks.

For å nå målet, gullkortet, faller mange for fristelsen til å ta grep som gjør at de flyr flere enkeltstrekninger i stedet for direkte. Da opptjenes flere poeng.

Det er for eksempel flere poeng å hente ved å fly fra Oslo til London via København, enn å fly direkte. Det er også flere poeng å hente ved å fly til Stockholm via København, selv om omveien tar lenger tid.

Dessuten gir en tur med flere enkeltstrekninger raskere vei til å nå 45 enkeltreiser. En tur via Danmark til London telles som to reiser, mens direkteturen telles som bare én. Dermed oppnår man kravet til å få eller beholde gullkortet, raskere.

Derfor er kortet viktig

Kortet åpner adgang for en rekke fordeler som bl.a. enda flere bonuspoeng når man flyr, prioritert tilgang på billetter når flyet er fullt og – ikke minst – gratis adgang til flyplassloungene på en rekke flyplasser på alle kontinenter. Dessuten gir kortet adgang til fast rack – hurtigkøene – på flyplassene.

-Fast track og loungetilgang kan bidra til å ta bort mye av belastningen med å reise ofte, fordi man slipper køer, kan slappe av på flyplassene og få i seg en matbit, mener Koefoed.

Hun sier at det er i en spesiell gruppe reisende at denne «sporten» drives:

-Det er i mindre selskaper vi ser en større fleksibilitet og på private reiser. Mange ser mulighetene for å skaffe seg eller beholde gullkort ved å fly flere leg (enkeltstrekninger, red. anm.), selv om dette ikke er like miljøvennlig, sier hun.

I de største selskapene som jobber aktivt med reiseprogram følges reisemønsteret nøye. De jobber aktivt med besparelser og kortest mulig reisetid. Da er ofte ikke bonuspoeng et tema. Enkelte selskaper har også lagt ned forbud mot bonuspoeng, sier Koefoed.

For de som reiser mye i jobben er bonuspoeng derimot ikke så viktig, viser den siste reiseundersøkelsen til Berg-Hansen.

-Punktlighet, sikkerhet og antall avganger er mest viktig, sier Anette Maltun Koefoed.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først