NSB knuser Flytoget i kampen om flypassasjerene

Disse tre kollektive reisemåtene til Oslo Lufthavn. Den billigste koster nesten bare halvparten av den nest dyreste. Foto: Knut-Erik Mikalsen

NSB, Flytoget og bussene slåss om togpassasjerene til Oslo Lufthavn. Stadig flere har oppdaget at man kommer like raskt frem, men til nesten halve prisen, om man velger riktig tog. I fjor knuste NSB sin konkurrent i kampen om passasjerene til Oslo Lufthavn.

NSB har etter hvert blitt en svært brysom konkurrent for Flytoget. Med mye lavere priser, hyppigere avganger og så å si like rask transport er valget blitt enkelt for reisende som vil spare penger på transporten til lufthavnen.

Resultatet av dette er tydelig. I fjor fraktet NSB 4,3 millioner reisende på strekningen mellom Oslo og Gardermoen. Det er brutto 611.500 flere enn året før, viser tall fra NSB.

Flytoget hadde 3,4 millioner reisende totalt mellom de to stasjonene, en vekst på bare 1 prosent, eller flere 38.000 reisende.

Selv om NSBs tall omfatter alle som også har gjennomgående billett med togene mellom Oslo S og Oslo Lufthavn, er veksten mellom hovedstaden og hovedflyplassen med NSB formidabel.

Likevel er selskapet forsiktig med å flagge konkurransen med Flytoget.

NSB har i det stille foretatt en satsing på dette markedet de senere årene, og har nå tre avganger i timen fra Oslo til Gardermoen. NSB tar 101 kroner for en billett mens Flytoget krever 190 kroner for akkurat den samme turen, bare et par minutter raskere.

For de som har månedskort med Ruter er NSBs billett enda billigere, da koster billetten bare 66 kroner.

Likevel er det mange som ikke kjenner til det rimelige alternativet til Flytoget.

-Vi markedsfører tilbudet noe, men ikke hardt. Målet er at kollektivandelen til flyplassen skal være høyest mulig. Dermed er bilen hovedkonkurrent, sier pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til flysmart24.no.

Flytogets sjef, Philipp Engedal, innrømmer at de merker konkurransen fra NSB:

-Flytoget tilbyr en tjeneste kjennetegnet av enkelhet, komfort, service og kvalitet til flyreisende, og ikke en kollektivtrafikktjeneste til lavest mulig pris. Vi merker selvsagt konkurransen fra NSB, det vet vi at flybussene også gjør, men mener det er plass til flere aktører og at det er viktig at ulike kundesegment med ulike preferanser har valgmuligheter, sier adm. dir. Engedal.

Han vil ikke si at NSBs suksess medvirker til å holde prisnivået relativt lavt også for Flytoget:

-Vi følger med på prisene i markedet og setter våre priser slik at våre kunder samlet sett opplever at våre tjenester har god verdi. Så langt i år har Flytoget hatt en tilvekst på rundt 100.000 flere reisende enn samme tid i fjor. Dette er svært gode tall og samtidig en god indikasjon på at vi leverer en attraktiv tjeneste til våre kunder, sier Engedal.

Hos NSB er Lundeby mer enn fornøyd med utviklingen, men kan ikke love at det blir enda flere avganger i timen enn de tre som er i dag. Men det er ikke fordi NSB ikke vil:

-Utviklingen av tilbudet styres av Jernbanedirektoratet, samt de fysiske mulighetene for antall avganger på skinnene, sier Lundeby.

Flybussen tar rundt 170 kr kjøpt på nett, mens Flybussekspressen ligger øverst i pris, ca. 200 kroner fra Sinsenkrysset.