Verdens største flyplass ligner Gardermoen. Ikke tilfeldig.

Istanbul eller Gardermoen? Den nye flyplassen i Istanbul. Foto: Istanbul New Airport

Ta en titt på dette bildet. Minner flyplassen deg om innsjekkingsområdet på Oslo Lufthavn? Ikke tilfeldig. Det som skal bli verdens største flyplass blir nemlig ikke rent så lite norsk når den åpner i oktober.

Det er i Tyrkias største internasjonale knutepunkt, Istanbul, at mega-flyplassen bygges. Den skal avlaste dagens trange Ataturk-lufthavn.

Den som har sett den bygningsmessige likheten med Norges hovedflyplass på Gardermoen får forklaringen på likheten her:

En norsk arkitekt står bak det gigantiske prosjektet.

Gudmund Stokke, partner og daglig leder i arkitektselskapet Nordic Office of Architecture, har hatt oppdraget med å tegne flyplassen.

Han er også identisk med arkitekten bak Oslo Lufthavn på Gardermoen.

Der det er nettopp derfra han har hentet flere ideer til den nye og gigantiske Tyrkia-flyplassen:

Gudmund Stokke. Foto: Nordic

-Vi prøver å gi hver flyplass «a sense of place» preget av den kultur den skal representere.

Det er enkelte elementer som er tatt med fra Gardermoen og gitt sin lokale vri, sier Stokke.

Han er ikke ukjent med flyplass-arkitektur.

I tillegg til Oslo Lufthavn og den nye flyplassen i Istanbul, er  firmaet hans også arkitektene bak flyplassene i Hyderabad i India og Bergen Lufthavn Flesland.

Sistnevnte har et inngangsparti som er kliss likt det på Gardermoen, tillegg til at andre deler av flyplassen nærmest er en kopi av Oslo Lufthavn.

Likhetene mellom Gardermoen og Istanbul er flere, kan Stokke fortelle:

-Spilene på serviceblokkene og hotellet inne i terminalen er et eksempel. Inngangene har portaler av tre på lignende måte som Gardermoen. Istanbul New Airport vil likevel fremstå som et helt unikt sted med sin rause romlighet og store skala, sier han.

Tyrkerne firer ikke på målsettingen for deres nye storlufthavn – den skal bli verdens største og i første omgang kunne håndtere 90 millioner reisende i året.

Artikkelen fortsetter under bildet

Ikke vanskelig å se likhetene mellom Gardermoen og Istanbul nye flyplass i inngangspartiet. Foto: Istanbul New Airport

Men flyplass-styret stanser ikke der, innen 2028 skal den være utbygd og da ha en kapasitet på 200 millioner passasjerer i året. Den skal ha seks rullebaner, og få verdens største taxfree-tilbud.

  • Når Stokke legger opp et prosjekt som en stor flyplass, er det ifølge ham selv visse grunnprinsipper som går igjen fra anlegg til anlegg:

-Jeg vektlegger først og fremst at det skal være veldig funksjonelt, god plass og ingen flaskehalser. Det skal være enkelt og oversiktlig – lett å finne frem for passasjerene og enkelt å drive for operatørene. Like viktig er den arkitektonisk gestaltningen. Gode luftige rom, utsikt, dagslys og fin materialitet og kvalitet, sier han.