Slik blir de nye SAS-flyene

Lyssettingen gjør det mulig å fly med det norske flagget i kabinen på de nye SAS-flyene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det norske markedet vil bli tilført noen av Europas mest moderne fly når SAS setter inn sine fabrikknye kort- og mellomdistansefly i drift her i landet. De første av de nye Airbus A320neo-flyene som nå er bestilt kommer allerede i vårmånedene 2019.

-J, det er helt klart det norske markedet som får de fleste av de nye flyene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Flysmart24.no kan i dag vise hvordan de nye flyene kommer til å se ut. Bildene er tatt i Airbus A320neo-fly som allerede er i trafikk, og de nye flyene vil være nøyaktig de samme.

De vil gi bedre sittekomfort for de reisende, og gi bedre bredbånd-kvalitet enn i dag.

SAS har nå bestilt 50 stykker av de hypermoderne europeiske flyene, som skal erstatte arbeidshesten Boeing 737 som har vært SAS’ mest benyttede kort- og mellomdistansefly.

Men mange av disse begynner å dra på årene, og er klar for utskiftning.

Når utskiftningen er ferdig i 2023 har SAS for første gang i historien bare én flytype. Dette gjelder både de nye kort- og mellomdistanseflyene, samt langruteflåten som allerede kun består av Airbus A330- og A340-fly.

Artikkelen fortsetter under bildet

Motorene på de nye flyene er større enn på Boeing 737, men langer langt mindre støy, ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Innfasingen av Airbus startet i fjor, og da valgte SAS å satse på å plassere de fleste nye – som selskapet i dag har kommet 18 stykker av – i det svenske og danske markedet.

Norge, derimot, skulle bli en ren Boeing 737-base med de flyene som ble til overs.

Dette falt mange tungt for brystet, at det største markedet for SAS skulle bli «avspist» med eldre Boeing 737-fly, mens danskene og svenskene skulle få en flåte bestående av flunkende nye fly.

Nå har SAS snudd, og fyller hele markedet med en og samme flytype. Av de til sammen 80 flyene som skal inn i SAS-systemet, vil flere titalls havne i Norge og betjene det norske innlandsmarkedet og all utenrikstrafikk.

Artikkelen fortsetter under bildet

Gode arbeidsforhold for pilotene i de nye Airbus A320neo-flyene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

-Dette blir et meget moderne fly som vi allerede har fått gode tilbakemeldinger på. De har også operert på deler av det norske markedet siden flyene som kjent opererer i flere land selv om de er fast stasjoner på en bestemt hovedflyplass, sier Johansen.

De nye flyene gir en mer romslig plass for passasjerene etter som de har en tomme bredere seter enn Boeing 737-flyene, mens avstanden mellom setene er på 30-31 tommer. Det er normalen for flere selskap. De nye flyene skal imidlertid få lynrask wifi, som skal gjøre det mulig å strømme film om bord.

De nye flyene har toaletter som er tilpasset bevegelseshemmede. Foto: Knut-Erik Mikalsen.

De klimapåvirkende utslippene minskes ytterligere gjennom anvendelse av biobrensel.

SAS investerer allerede i dag i biodrivstoff, og har arbeidet allerede i mange år for å stimulere til økt produksjon av denne typen drivstoff.

SAS har siden 2012 jobbet med å harmonisere og forenkle flyflåten. I dag har SAS to flytyper i trafikk innen Europa, sammenlignet med seks forskjellige i 2012. I takt med leveransene av de nye Airbus A320neo kommer SAS til å fase ut ikke bare Boeing 737 men også eksisterende Airbus A320 fly.

I forbindelse med dette forenkles SAS flyflåte ytterligere til en enhetsflåte bestående av Airbusfly på både kort-, mellom- og langdistanseruter. Det, mener selskapet, kommer til å gi økt fleksibilitet og gir ytterligere forenklinger og effektiviseringer i produksjonen.

Det kan komme enda flere fly enn de til sammen 80 som SAS nå har lagt inn bestilling på. Flyordren inkluderer også opsjoner på ytterligere fem Airbus A320neo. Videre har SAS mulighet til å øke antallet fly som kan leies fra leasing-selskap.

-Vi gleder oss til å fase den nye flytypen inn på det norske markedet. Sammen med de eksisterende flyene, skaper det en fleksibilitet for tilvekst ved de rette forutsetninger, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Kabinen i de nye Airbus-flyene får samme farge som på langdistanseflyene. Her informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Analytiker: – En dyd av nødvendighet

Den danske analytiker Jacob Pedersen i Sydbank, som følger SAS tett, mener SAS nå handler ut fra en dyd av nødvendighet når selskapet nå kjøper inn nye fly.

-Det er forretningsmessig et nødvendig onde. Mange av selskapets Boeing-fly skal pensjoneres i løpet av få år, og hvis de ikke kjøper inn nye fly nå risikerer SAS å mangle fly om noen år. Med bar Airbus-fly kan de utnytte pilotene bedre og det blir mye billigere med vedlikehold til kun én flytype i tillegg til at flyene er billigere å holde i luften, sier Pedersen.

LES OGSÅ: Utledninger klager over prisnivå og service på Oslo Lufthavn
LES OGSÅ: Fikk ikke sove på ferien, får nesten alle pengene tilbake
LES OGSÅ: Syden-byer med tiltak for å hindre angrep på turister