Nyflyene er trangere enn hos Ryanair

Widerøe har bestilt tre fly av typen Embraer 190-E2. Foto: Embraer

Da Widerøe skulle ta spranget inn i jet-alderen sto selskapet foran to valg: De kunne velge et fly med 106 eller 114 seter. Selskapet valgte en modell der det for passasjerene er trangere enn hos Ryanair.

Det norske selskapet har fått sitt første jetfly,  det brasilianskproduserte Embraer 190-E2, som skal settes inn på selskapets ruter i slutten av denne måneden. Selskapet har bestilt tre fly, men har sikret seg retten til å kjøpe ytterligere 12 senere.

Når selskapet valgte modell, gikk Widerøe for den versjonen der fabrikken har stappet inn flest seter i kabinen.

Widerøe-sjef Stein Nilsen forklarer i et intervju med den amerikanske Airwaysmag.com hvorfor selskapet gikk for den trangeste versjonen.

-Fordi denne gir den beste kombinasjonen mellom å kunne ta flest mulig passasjerer og sikre best mulig komfort om bord, sier han til magasinet.

Avstanden mellom setene blir på 29 tommer. Det er to tommer, 5 cm, mindre enn på dagens Widerøe-fly, Dash 8.

Ryanair, som ofte holdes frem som et selskap med trange fly, har ifølge Seatguru.com 30 tommer, og gir sine kunder bedre benplass enn det Widerøe gjør om bord på selskapets nye fly. 

Bare Norwegian har like trange fly som de nye Widerøe-flyene med 29 og 31 tommers avstand mellom setene, avhengig av seteantall.  SAS har 30 og 32  tommer på sine 737-fly.

Følg flysmart24.no på Facebook og få reisenyhetene først

Til gjengjeld får kabinen hos Widerøe en 2 + 2 -konfigurasjon. Flyene vil senere få installert wifi om bord, og med en kvalitet som skal gjøre det mulig å strømme film.

Det norske regionselskapet er leveringskunde for det brasilianske flyet av typen Embraer E190-E2. Det betyr at Skandinavias største regionale flyselskap er det første selskapet i verden som tar i bruk denne nye modellen.

Stein Nilsen, sjef for Widerøe. Foto: Widerøe

Selskapet overtok det første flyet under en seremoni i São José dos Campos sist onsdag, og det betyr at epoken med kun turboprop-fly er slutt.

De som nå håper å se jetflyet på kortbanenettet i Norge vil bli skuffet. Widerøe skal bruke flyet på ruter mellom Bergen, Tromsø og Bodø allerede nå i april. I tillegg vil selskapet starte nye jetruter til Hamburg og München i august.

Nilsen sier han er svært stolt av å ta i bruk det supermoderne brasiliansk-bygde flyet som selskapet har bestilt tre av, med opsjon på ytterligere 12:

-Dette er det ideelle jetflyet for Widerøe. Jeg er overbevist om at våre passasjerer vil like kabinen. Jeg tror alle vil like at vi er det første selskapet som flyr dette som er verdens mest miljøvennlige fly. Det har lavest støynivået og utslipp blant fly i sin kategori, sa Nilsen under overleveringen av det første flyet.

Den brasilianske flyprodusenten har produsert E-Jet siden 2004.  Den Widerøe har kjøpt er arvtageren til E-jet familien, E2. Denne har en mer moderne motor- og materialteknologi enn sin forgjenger, og dette gir betydelig lavere drivstofforbruk og et mer kosteffektivt vedlikehold.

LES OGSÅ: Fløy i 30 timer for å få bonuspoeng hos SAS
LES OGSÅ: Stapper inn enda flere seter i flyene sine
LES OGSÅ: God nyhet til alle som skal på Europa-ferie i år