Derfor er det taxfree-priser på innlandsreiser

Parfyme og kosmetikk til taxfree-priser på innlandsreiser i Travel Value-butikker på flyplassene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I flere år har det vært mulig å kjøpe kosmetikk og parfyme på flyplassenes innenriksterminaler til samme priser som i taxfree-butikken, uten å ha vært i utlandet. Nå forteller taxfree-kjeden hvordan det har vært mulig.

De fleste kjenner reglene godt: Skal du handle til taxfree priser må du enten være på reise ut av landet eller ha vært i utlandet i over 24 timer.

Da kan du vasse i tilbud om øl, vin, brennevin, tobakk, snus, kosmetikk og sjokolade, og gjøre opp for deg uten å bli plaget av norske særavgifter eller moms.

Men for noen år siden dukket det opp butikker ved navn Travel Value på de fleste norske flyplassene. Det var et helt spesielt tilbud for de som ikke reiser til utlandet, men som plutselig fikk anledning til å handle parfyme og kosmetikk til de samme prisene som varene kostet i taxfree-butikken på utlandsterminalene.

Hvordan denne pris-harmoniseringen har kunnet være mulig, har imidlertid både Avinor og selskapet bak taxfree-handelen på flyplassene – Travel Retail Norway (TRN) – vært tause om.

Derfor har det vært spekulert i om utenlandsreisende faktisk må betale overpris for kosmetikk og parfyme for slik å holde samme priser på innland der momsen må legges til prisen.

Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN forklarer nå overfor flysmart24.no hvordan det hele henger sammen.

-Og forklaringen er?

-At det er ulikt leienivå på Travel Value-butikkene og taxfree-butikkene for å kompensere for momsen som må legges på i Travel Value-butikkene, forteller han.

Med andre ord: Husleien på Travel Value-butikkene er satt lavere enn i taxfree-butikkene, og dermed åpnet for å sette ned prisene til duty free-nivå for innlandreisende.

Det har det blitt god butikk av.

-Den største av våre Travel Value, som er innlandsbutikken på Oslo Lufthavn, omsetter for rundt 200 millioner i året. Det er mye for å vær et parfymeri, men mindre enn taxfree-butikkene som selger alle kategorier, sier Dagestad.

Travel Value-butikkene på innland er typiske gavebutikker, mener Dagestad:

-På innlandsbutikkene er det svært mange som handler fordi de ønsker å kjøpe gave til noen. Det er nok grunnen til at mange etterspør et stadig brede sortiment.

I de større butikkene har vi utvidet noe, slik at vi nå også selger solbriller, klokker og noe leker. Alle disse utvidelsene har vært en suksess og kundene ønsker å handle mens de venter på flyet, sier Dagestad.