Har du merket at du en tid før en flytur får en epost om tjenester du kan bestille, i tillegg til billetten du allerede har kjøpt? Disse tilbudene kommer en helt bestemt tid i forveien før avreise. Tidspunktet er absolutt ikke tilfeldig.
For flyselskapene er disse tilleggstjenestene helt avgjørende elementer for å sikre lønnsomheten i driften.
Når prisen på selve billetten kun omfatter setet og som regelen én håndbagasje, er det derfor blitt helt nødvendig for flyselskapet å sikre seg større inntekter enn kun for billetten. Slik drar de inn milliarder av ekstra-kroner i mersalg.
Derfor har det vært viktig for dem å finne ut tidspunktet for når den reisende er mest åpen for å kjøpe de ofte svært kostbare tilleggsytelsene.
- LES OGSÅ: Nå dumpes prisene på Syden-reiser
Svaret er det reisekonsernet bak billettreservasjonssystemet Amadeus som nå har funnet ut av:
Mellom 48 og 24 timer før avgang bør flyselskapene slå til, om de skal ha størst forhåpninger om å lykkes med å selge passasjerene tilleggsytelser, viser en studie selskapet har foretatt.
Amadeus er ingen mygg i reiselivet.
Selskapet driver verdens største reservasjonssystem og leverandør av teknologiske løsninger for reiseindustrier. De formidler rundt 600 millioner billetter i året, og mener selv at det gir kundene tilgang til 95 prosent av alle tilgjengelige flyseter i verden.
Selskapet sitter derfor med en enorm data over flypassasjerenes kjøpshistorikk, og som gir dem grunnlag for å konkludere om når de er mest villige til å dra kortet for å sikre seg en mest mulig behagelig flyturen.
Amadeus har delt reiseoperasjonene inn i ni sykluser, fra kunden søker inspirasjon for å bestemme reisemål til vedkommende har landet etter endt flytur.
-48 og 24 timer før avreise er den reisende i «planlegging modus» og er mer villig til å kjøpe et «siste minutt-tilbud» for å gjøre reisen sin mest mulig sømløs. Dette er en viktig tidspunkt for flyselskapene for å komme med sine tilbud om prioritert ombordstigning, ekstra benplass om bord og lounge-tilgang på flyplassen, mener Patricia Simillon, som er direktør for strategisk markedsføring i selskapet.
Hun mener at de reisende beveger seg gjennom alle ni syklusene i forbindelse med reisen og at mange flyselskaper bygger en bevisst strategi for å kommunisere tilbudene på det rette tidspunktet.
Som også i timene før avreise når passasjeren er på vei til flyplassen, og som er flyselskapenes siste sjanse til å vri en ekstra krone ut av kunden:
-Ny teknologi har gjort det mulig å da komme med tilbud om å kjøpe seg adgang til å komme raskere gjennom sikkerhetskontrollen, sier Simillon som mener mange stressede mennesker slår til på slike fristelser.