Helt overraskende har Norwegian bestemt seg for å gjenåpne ruten mellom Oslo Lufthavn og Dubai. For de reisende som liker emiratene er det bare å glede seg: Her blir det kamp om passasjerene.Fra 28. oktober vil selskapet tilby fem ukentlige flyginger til den største byen i De forente arabiske emirater.
Dermed går Bjørn Kjos & Co rett i strupen på mektige Emirates, som har flydd alene på strekningen i flere år nå etter at Norwegian trakk seg ut av ruten i 2015. Ruten ble flyttet til Sverige.
Norwegian lanserer ny ruten på nytt med priser under 2.000 kroner tur/retur – eksklusiv bagasje, mat og sete.
Ulempen med denne ruten er at det er en nattrute. Den tar av fra Oslo klokken 23 om kvelden og lander i Dubai klokken 09.00 om morgenen etter en flytid på sju timer.
Da Norwegian tidligere fløy ruten brukte selskapet et Boeing 737-800 fly, som svært ofte måtte mellomlande på vei vestover. Flyet hadde ikke lang nok rekkevidde, selv om deler av kabinen var blokkert for passasjerer.
Nå har selskapet fått sine Boeing 737 MAX 8 som har en lengre rekkevidde, og dermed er strekningen mellom Oslo og Dubai ikke lenger noe problem.
– Det er gledelig å kunne gjenåpne ruten fra Oslo til Dubai. Vi har opplevd stor interesse fra reisende som har ønsket seg Dubai tilbake på rutekartet. Denne storbyen er et populært reisemål for de som ønsker sol, varme og shopping, og passer både for vennegjenger, par og barnefamilier, sier kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Norwegian i en pressemelding onsdag.
Emirates flyr ruten daglig så å si hele året, og bruker en Boeing 777 300ER på strekningen. Den har den fordelen at den i tillegg til en passasjerkapasitet på 354 reisende også har plass til mye last. I praksis er det fersk norsk laks som skal til markedene i Midtøsten og Asia.
Prisen på en tur/retur-reise, inkludert bagasje, mat og sete, ligger i underkant av 4.000 kroner.
Når Norwegian gjør sin entré på ruten til høsten og holder på til utgangen av vintersesongen i slutten av mars.