Denne artikkelen kan sikre erstatning etter SAS-kaoset

Denne reportasjen i Dagens Næringsliv forteller at SAS påtar seg ansvaret for flykaoset. (Faksimile)

Dette to-siders intervjuet med visekonsernsjefen i SAS, danske Lars Sandahl-Sørensen fremstår som et rosa verdipapir for alle som har blitt rammet av SAS-kaoset i sommer.

Over 700 SAS-avganger er blitt kansellert som følge av at selskapet ikke har hatt mannskap og fly nok til å sikre sitt ruteprogram.

Problemene skyldes at mange piloter i SAS’ irske datterselskap har sluttet fordi de ikke har vært fornøyd med lønn og arbeidsforhold.

Dermed har SAS i realiteten solgt billetter til fly som har vist seg ikke å gå, med rasende passasjerer som resultat fordi mange har fått ferien sin ødelagt eller forkortet.

I helgen sto operativ direktør i SAS frem over to sider i Dagens Næringsliv. Danske Lars Sandahl Sørensen sier der at problemene er skapt på grunn av dårlig planlegging.

For passasjerene er dette en viktig innrømmelse.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, og så oppslaget med SAS-direktøren lørdag.

Han mener en slik forklaring fra SAS har medvirket til å lettet muligheten for rammede kunder å få erstatning fra SAS:

-Det er voksent gjort av SAS å innrømme at forsinkelsene og kanselleringene skyldes dårlig planlegging. Et av problemene med klagesaker er jo nettopp at flyselskapene ikke vil innrømme ansvar for slike situasjoner. I dette tilfellet gjør jo SAS det og langt på vei tar på seg skylden for at folk har blitt rammet på sine feriereiser, sier Iversen.

Derfor mener han at SAS-uttalelsen letter den videre behandlingen:

-Dersom forsinkelsen skyldes en ekstraordinær omstendighet, som flyselskapet ikke kan overvinne med rimelige tiltak, bortfaller erstatningen.Uttalelsen fra SAS-direktøren taler for at en omstendighet ikke foreslå her, sier han.

Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet

Iversen oppfordrer alle som har vært utsatt for forsinkelser eller innstilinger om å klage, og understreker at retten til kompensasjon ikke bortfaller selv om flyselskapet har stilt med hotell og man mens man venter på en forsinket avgang.

-Retten til å få kompensasjon kommer i tillegg til dette, og kan være opp mot 600 euro – avhengig av reiselengde når forsinkelsen oppstår. Og alle i familien skal ha den samme erstatningen. For en stor familie kan det derfor bli snakk om mange tusen kroner, sier Iversen som anbefaler folk om å bruke Forbrukerrådets egen erstatnings-kalkulator.

-Det tar deg et kvarter å fylle ut  informasjonen. Det vil kunne være lønnsomme minutter, sier Iversen. Han sier at foreldelsesfristen for flyklager er 3 år.

Tidligere sekretær for Flyklagenemnda, Rolf Forsdahl, mener at alle som mener å ha krav på kompensasjon fra SAS må søke om dette. Ved avslag bør de bringe saken inn for klagenemnda.

-At SAS innrømmer dårlig planlegging indikerer at kompensasjonskravet står seg, mener han.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier at SAS oppfordrer kunder som mener de har krav på kompensasjon om å sende inn krav til selskapet.

-Mange av forsinkelsene i sommer har vi ansvar for, og andre ikke. Dette vil bli avgjort i vår saksbehandling, sier Johansen.