Norwegian-konkurrenten gir opp to ruter fra Norge

Lavprisselskapet Wizz Air gir seg på London-ruten fra Oslo i mai. Konkurransen på strekningen er drepende. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Lavprisselskapet Wizz Air har de senere årene hatt en så aggressiv vekst at det har passert Norwegian i antall passasjerer. Det ungarske selskapet har overtatt nordmennenes plass som Europas tredje største lavprisselskap.

Satsingen til Norge har også vært frisk og med mange nye ruter på kort tid. Men nå er selskapet tydeligvis ikke fornøyd med to ruter, som de legger ned:

London – Oslo Lufthavn og London – Stavanger. Begge disse rutene går til selskapets knutepunkt i London som er Luton-flyplassen nord for storbyen. Disse stanses fra henholdsvis 31. mai og 29. mai.

Mange om beinet

Konkurransen er drepende på London-trafikken, og spesielt fra Oslo:

I alt fem flyselskaper kjemper om de reisende på denne ruten. I tillegg til Wizz Air flys den også av SAS og British Airways til Heathrow-flyplassen, Norwegian til Gatwick og Ryanair til Stansted.

Flybillett for under hundrelappen

Den heftige konkurransen gjenspeiles også tydelig i prisnivået fra Gardermoen, det er svært lavt;

Med Ryanair kan man for tiden reise én vei for priser spå lavt som fra 99 kroner, med Wizz Air er prisene nede på 199 kroner én vei, mens Norwegian ligger på 279 kroner. SAS ligger i mars på 419 kroner én vei mens den  mest gunstige prisen med British Airways er på 340 kroner.

Da Wizz Air kom inn på ruten i september i fjor, økte antallet daglige avganger mellom Oslo og London til 34 per dag.

Året rundt

Ruten fra Stavanger har Wizz Air operert bare to og tre ganger i uken.

Antall reisende til London er høyt gjennom hele året fordi den britiske hovedstaden både er et populært resiemål for fritidsreisende, men også et viktig handelssentrum med stor andel forretningstrafikk.

Dessuten har alle de store London-flyplassene et stort rutenettverk videre til alle andre verdensdeler. Fordi konkurransen med ruter fra bl.a. Norge er så hard, har der derimot vært vanskelig for selskapene å tjene penger på denne ruten.

SAS inn i «løvens hule»

Likevel har SAS til sommeren valgt å gå inn «løvens hule» med en ny rute fra Oslo til Stansted, som er hjemmeflyplassen til Ryanair. Stansted er Europas viktigste lavprisflyplass.

Det er en ren sommerrute, sier direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen.

– Det dreier seg om et begrenset antall avganger i den absolutte toppsesongen og først og fremst beregnet på fritidsreisende. Heathrow er og skal være vår flyplass i London. Vi har ingen ambisjoner om å drive denne ruten ut over sommersesongen, sier han.