Etter bare litt over et døgn på hotellet hadde familien fått nok av mugglukt, maur, kakerlakker og dårlig renhold. De avbrøt Syden-ferien og dro hjem. Nå får de en saftig erstatning, har pakkereisenemnda bestemt.
Familien på fire hadde kjøpt seg en pakketur hos TUI for fire personer. Turen i juli gikk til den populære badebyen Aya Napa på Kypros og de skulle bo på Hotel Panthea.
I stedet for en hyggelig familietur, ble møtet med den kypriotiske sommeren en skikkelig nedtur for dem alle. Så ille var opplevelsen at familien kreved pengene tilbake, og dekning av ekstrautgiftene med fly hjem fordi de valgte å avbryte ferien.
Sjokkartet møte
Nå har Transportklagenemnda for pakkereiser besluttet at de skal ha halvparten av feriens kostnad tilbake. De hadde betalt nesten 67 000 kroner for de to ukene.
Møtet med hotellet ble et lite sjokk:
Da de skulle legge seg den første natten, oppdaget de at det var flere flekker på sengetøyet i begge soverommene. De fant rester av tobakk i sengen på det ene rommet, og flekker på sengetøyet. De fant mulige blodflekker på det ene putetrekket og det luktet solkrem og parfyme på putevaret i det andre rommet.
Måtte betale to ganger for maten
I tillegg var det hår i sengene på begge rommene. Klager stiller spørsmål om de lå i sengetøy som ikke var vasket. Det ene rommet var invadert av ekstremt mye maur, stor oppsamling av edderkoppegg, kakerlakk og andre insekter. De kunne heller ikke bruke det ene soverommet på grunn av alle insektene.
De ble lovet å få nytt rom dagen etter, men det måtte de ut fra etterpå fordi hotellet var fullt. De ble tilbudt å flytte til et annet hotell, men det ville koste dem 100 euro natten. Det ville i så fall gjøre ferien ytterligere 10 000 kroner dyrere.
Dessuten ville de måtte betale for mat for ferien én gang til, siden oppholdet på Hotel Panthea var såkalt all inclusive. Det betyr at reisen inkluderte mat og drikke under oppholdet.
Advarer mot insekter
Familien valgte å avbryte ferien og reiste hjem. De skaffet seg flybilletter selv. De har etter hjemkomst krevd pengene tilbake og flybillettene hjem dekket av TUI. Det sa TUI nei til. Det tilbød familien 10 000 kroner i prisavslag.
Det aksepterte ikke familien, og derfor havnet saken i pakkereisenemnda. Det skulle vise seg å være et smart trekk av gjestene, for nå skal de ha 33 500 kroner tilbake.
TUI skriver i sitt svar til nemda at familien hadde kjøpt et opphold på et typisk mellomklasse-hotell, og henviser til sine generelle beskrivelser om at det på rom – uansett hotellkategori – kan være insekter som maur og kakerlakker i rommet eller leiligheten.
Burde gitt hotellet bedre tid
Selskapet har også studert familiens bilder av rommene, men fant ikke at disse viser forhold som var så alvorlige, at klager er berettiget til å heve kjøpet etter 1,5 døgn og reise hjem.
TUI nevner også tidligere kunders bedømmelse som har gitt renholdet 7,4 og rommene 7,6 av totalt 10 poeng.
Beslutningen i nemnda om å gi familien tilbake halvparten av pengene var enstemmig. Også reisebransjens egne medlemmer i nemnda var enig, men mente at saken kunne ha fått et annet forløp hvis familien hadde gitt hotellet bedre tid til å rydde opp.