Milliard-svikt – har styrt unna permitteringer

Avinor har tapt over en milliard i inntekter allerede som følge av korona-pandemien. Her fra Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Avinor-konsernet har tapt mer enn en milliard kroner i inntekter som følge av korona-kollapsen i norsk og internasjonal luftfart. Foreløpig har selskapet ikke permittert noen av sine 3 000 ansatte.

Dette står i sterk kontrast til situasjonen for selskapene som sørger for inntektene til Avinor. Både SAS, Norwegian og Widerøe har vært tvunget til å ta tusenvis av sine ansatte ut av jobbene sine for å tette tapssluket.

Andre samarbeidende selskaper som bl.a. Travel Retail Norway, som driver all taxfree-handel på selskapets flyplasser, var også raskt ute og permitterte 1 000 av sine 1 200 ansatte.

Dette fordi mye av flytrafikken så å si over natten stanset da pandemien slo inn over Norge. Selskapene har blitt tvunget til å ta kjappe og dramatiske grep. På landets hovedflyplass, Oslo Lufthavn, er over halvparten av flyplassens areal nå stengt ned.

Avinor taper

Taper penger gjør også det helstatlige flyplass-selskapet Avinor, som har ansvaret for å drive 44 flyplasser rundt om i landet.

Ni av dem er helt stengt som følge av pandemien, men i likhet med resten av Avinor-konsernet er alle i jobb fremdeles til tross for et vesentlig redusert aktivitetsnivå.

– Avinor er ikke uberørt av denne krisen. Per 20. mars har Avinor et fall i omsetningen på 68 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Inntektsbortfallet har allerede passert en milliard kroner. I tillegg har regjeringen bestemt at Avinor ikke skal motta inntekter fra avgifter fra flypassasjerer eller flyselskapene, sier pressevakt i Avinor, Joachim Westher Andersen, til flysmart24.no. Han er også kommunikasjonssjef på Oslo Lufthavn.

Krav til bemanning

Han sier at konsernet er i gang med å vurdere kostnadsreduksjoner.

– Det er et arbeid som er i gang, men som ikke er konkludert. Det samme gjelder vurderingen knyttet til permitteringer og andre tiltak. Når det gjelder bemanning på lufthavner som er stengt for kommersiell drift stiller Luftfartstilsynet krav til bemanning for å ivareta beredskap på de samme lufthavnene for bl.a.  ambulanseflyvninger. Selv om vi stenger for kommersielle flyvninger holder vi åpent for ambulansetrafikk. På flere av disse lufthavnene finnes ikke et fullgodt alternativ til luftfart, sier Andersen.

Kritisk funksjon

Han sier at Avinors oppgave i korona-situasjonen er å bidra til å sikre at liv, helse og vitale samfunnsinteresser ivaretas for hele nasjonen gjennom hele krisen.

– Transportsektoren er av myndighetene definert som en samfunnskritisk funksjon, og Avinor ivaretar nasjonal beredskap. Beslutningen om å stenge ble gjort for å sikre at denne beredskapen kan opprettholdes over tid. Avinors ansatte vil også utsettes for smitte, vil gå i karantene eller ivaretar et personlig omsorgsansvar. For å sikre at vi har et nettverk av flyplasser i drift, frigjorde vi da ressurser slik at vi ble mer robuste ved andre lufthavner. På den måten kunne sikre drift over tid, sier Andersen.

Må være med i dugnad

Torbjørn Lothe er adm. dir. i NHO Luftfart, og talsmann for de store flyselskapene som benytter Avinors flyplasser:

– Vi har ikke godt grunnlag for å vurdere hvilke tiltak Avinor må gjennomføre nå, men vet at de må opprettholde nødvendig beredskap i hele lufthavnnettet. Vi forutsetter at de gjennomfører kostnads-reduksjoner, og bidrar i dugnaden med å holde norsk luftfart i gjenge, skriver han i en epost og legger til:

– Så langt har hatt vi et godt samarbeid, og lufthavnavgifter er fjernet og husleiebetaling er utsatt, skriver Lothe.