Ryanair vil ikke satse mer i Oslo

Ryanair har to ruter på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det irske lavprisselskapet Ryanair er det klart største flyselskapet i Europa, og satser knallhardt på å bygge seg ytterligere opp. Noen ny satsing i Norge etter at det la ned basen på Rygge, ser ikke ut til å komme. Selskapet et klar på hvorfor det skygger landet vårt.

Etter at selskapet la ned sin base på Moss Lufthavn Rygge har oppbyggingen for Ryanair først og fremst vært på private Sandefjord Lufthavn Torp, der selskapet startet sin lavprissatsing tilbake i 1997.

Da selskapet trakk fra seg Østfold, overførte det to ruter til Oslo Lufthavn: den ene til London og den andre til Vilnius. Begge rutene var en del av operasjonene på Rygge, og lagt ned da basen ble lukket høsten 2016.

Mens irene har bygd opp en stor operasjon på Kastrup i København og er tredje største selskapet der etter SAS og Norwegian, har det vært lunken interesse for å ekspandere fra de to rutene på Gardermoen. Også i andre europeiske hovedsteder bygger selskapet seg opp.

Årsaken til at det ikke kommer flere ruter på Gardermoen er ifølge Ryanairs nordiske markedssjef, danske Chris Lundshøj, denne:

-Den norske regjeringens beslutning om å innføre en passasjeravgift har gjort de norske flyplassene mindre konkurransedyktige i forhold til andre luftfartsmarkeder hvor det ikke er en slik skatt, skriver han i en epost til flysmart24.no

Han mener det ikke bare er norske forbrukere som taper på dette, men at også flyplassene mister inntekter:

–Vi er alltid interessert i nye ruter, men flyskatten gjør det ekstremt vanskelig for lufthavnene å øke sitt rutetilbud, skriver han.

Også svenskene har håpet på at Ryanair skal bygge opp et stort rutetilbud også fra deres hovedflyplass Arlanda utenfor Stockholm, men denne diskusjonen har stilnet etter at også svenskene innførte en passasjeravgift som i Norge.

For dyrt på Gardermoen

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs, med fortid bl.a. i Ryanair, mener flypassasjeravgiften er en relevant forklaring hvis det irske lavprisselskapet ikke vil bygge seg opp med flere ruter i Oslo.

-Det er mest sannsynlig dyrere å kjøpe bakketjenester på OSL enn på Torp. På vintertid skal fly avises før avgang, det antar jeg også koster mer på OSL enn Torp. Totalt blir de operasjonelle kostnadene og avgiftene for å lande og ta av på OSL sammen med flypassasjeravgiften så høye at lavprisselskapene sliter med å få til en profitabel operasjon. Selv om man normalt kan ta ut noe høyere billettpriser på OSL enn Torp, mener Elnæs.

Han viser til at privateide flyplasser som Torp har et annet kommersielt rammeverk til å forhandle med lavprisselskapene.

-Her inngås det individuelle avtaler mellom flyplass og flyselskap, detaljene kan jeg ikke gå inn på, men Torp kan normalt tilby lavere avgifter enn Avinor, med unntak av flypassasjeravgiften som er lik for både private og Avinor flyplasser, sier han.