Slik stanser du uriktige krav etter billeie

Mange har fått seg en økonomisk overraskelse etter å ha leid bil i ferien.

Mange har opplevd det: Etter at ferien i utlandet er slutt kommer det en epost der leiebilselskapet hevder å ha funnet skade på bilen. De har allerede belastet kredittkortet ditt for tusenvis av kroner. Mange gir etter, selv om de vet kravet er uriktig. Slik kan du stanse uriktige krav.

Å leie bil i utlandet har blitt en svært dyr affære, har mange nordmenn bittert fått erfare. Ikke bare er de blitt pådyttet unødvendige og kostbare forsikringer som de i forfjamselsen har sagt ja til.

Straks verre er det å oppleve å få nye krav ettersendt når man har kommet hjem. Spesielt gjelder det påståtte skader på bilen. Mange lar være å følge opp saken siden leiebilselskapet som regel allerede har belastet kredittkortet som ble brukt til leie, for summen de mener kunden skal etterbetale.

Det er det ingen grunn til.

Leder for Forbruker Europa, Ragnar Wiik, sier at det fins klare regler, fastsatt av EU, hvilke merbelastninger en leiebilutleier kan foreta på kredittkortet leieren har brukt:

Ragnar Wiik. Foto: Pressefoto

-I utgangspunktet er belastning av kort for skade i ettertid ikke akseptert. Dette ble EU-kommisjonen, sammen med de største utleiefirmaene, enige om i fjor. Du som forbruker skal alltid få mulighet til bestride kravet før du blir belastet, sier Wiik til flysmart24.no.

Wiik sier at dersom det er snakk om større beløp grunnet en skade, kan leiebilselskapet ikke trekke dette fra forbrukerens forhåndregistrerte kort. Leiebilselskapet må da sende et skriftlig krav der de redegjør for og begrunner forbrukerens ansvar. Forbrukeren skal få muligheten til å bestride kravet før de blir belastet.

Det innebærer at det kun er mindre kostnader, som bompasseringer og fartsbøter, som er godkjent at selskapene uten videre kan belaste kundens kort med.

Skulle leiebilselskapet ha foretatt en belastning for skader på bilen, er håpet likevel ikke ute for kunden.

-I så fall anbefaler vi å forsøke kortreklamasjon for å få tilbake disse pengene, sier Wiik.

Det innebærer at du ber kortselskapet tilbakekalle utbetalingen.

-Det er igjen viktig å presisere at kortreklamasjon kun gir deg pengene tilbake, det løser ingenting ved selve saken, så man må fortsatt prøve å løse problemet med leiebilselskapet slik at ikke kravet går til inkasso, sier Wiik.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først

Han lover hjelp til de som havner i en konflikt med leiebilselskap som ikke sjelden er plassert geografisk langt unna der kunden bor:

-Skulle en slik situasjon oppstå, eller andre problemer, så er alle velkomne til å kontakte oss så kan vi ta saken videre for dem og forsøke å mekle mellom dem og leiebilselskapet, sier han.

Wiik sier at Forbruker Europa kommer til å gå ut med informasjon til markedet før sommeren for å gjøre folk oppmerksomme på rettighetene kundene har når det gjelder leiebil.

PS: Den mest effektive preventive handlingen er å sørge for at leiebilen blir sjekket når du returnerer den, og få en kvittering på at alt er i orden. Det er imidlertid ikke alltid mulig på grunn av åpningstider, og dessuten at mange leiebilselskaper rett og slett ikke bryr seg om å tilby kunden dette.

LES OGSÅ: Vil la passasjerene reise i flyenes lasterom (nei, det er ikke Ryanair.)

LES OGSÅ: Nordmenn svikter Mallorca for første gang