Prisene på OSL: – Fikk sjokk, har sluttet å handle der

Dette vinglasset på 20 cl kostet 169 kroner på Oslo Lufthavn. På Vinmonopolet koster en hel flaske kr. 134,90. Foto: Privat

Da mannen skulle dra på ferietur til Syden, ville han kose seg med et glass vin på Oslo Lufthavn før flyavgang. Han satte vinen i halsen da han fikk regningen: – 169 kroner for et glass hvitvin! Jeg fikk bare sjokk, sier Henrik Nielsen.

Han hadde satt seg ned på restaurant Fiskeriet i utenlandsterminalen.

Nielsen fikk et glass Rabl Grüner Veltliner-vin, men angret straks på at han ikke hadde spurt om prisen på forhånd. Han sier at han rett og slett ikke hadde fantasi til å forestille seg at 2 dl vin skulle koste så mye. Han har vært på mange flyplasser rundt om i verden, men aldri opplevd et prisnivå som på Gardermoen.

– Jeg ble rett og slett målløs. En ting er sikkert – med slike priser har jeg sluttet å handle på flyplassen. Jeg har råd til å kjøpe det jeg ønsker meg, men synes prisene på Gardermoen er hysteriske og urimelig høye. Jeg har derfor etter dette innledet en boikott av butikkene på flyplassen. Jeg kjøper ikke noe mer der, sier Nielsen til flysmart24.no.

Overraskelsen ble ikke mindre da han sjekket hva vinen kostet på Vinmonopolet. En hel flaske av den samme vinen koster der kr. 134,90. Et glass på Gardermoen koster altså mer enn en hel flaske på polet.

Markedskoordinator Sandra Børresen i Umoe F&B, som eier Fiskeriet, sier de sammenligner sine priser med hva folk betaler i Oslo sentrum.

– Vi skal etter hvert gjøre en menyendring på Fiskeriet og vil da gjennomgå våre priser på nytt. Vi jobber stadig med å gi våre gjester den beste mat – og drikkeopplevelsen. På Fiskeriet får vi mye gode tilbakemeldinger gjennom vårt feedback-system samt direkte fra gjester. Blant annet at vi har et godt utvalg vin i forskjellige prisklasser, sier Børresen.

Hun legger til at prisene settes ut fra hva selskapet betaler sin leverandør, og at den aktuelle prisen på vin ble satt i midten av 2018.

Nielsen er slett ikke alene om å reagere på prisnivået på serveringsstedene på landets hovedflyplass. En annen passasjer som har klaget direkte til flyplassen, spør:

– Matprisene på flyplassen er ekstremt høye. Til tross for forskjellige selskaper fungerer konkurransen ikke – alle har samme pris. En sandwich koster mellom 92 – 98 kroner. Er dere egentlig helt sprø? Hvorfor skal flyreisende melkes her? spør passasjer Tino Lamprecht.

Han rettet en skriftlig klage over prisnivået til flyplassen, men har aldri fått noe svar.

– Generelt er Gardermoen for dyrt. De fleste flyr sørover hvor alt koster mye mindre en her – hvorfor skal man da kjøpe ved utreise? Inntil videre kjøper jeg ingen ting her, sier han.

En annen som har klaget, er kortfattet men likevel veldig klar i sin dom over prisnivået:

– Det er bare en ting å si om prisene på varer ved Oslo lufthavn: Horrible! skriver mannen fra Voss.

Hos Oslo Lufthavn og Avinor sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud at alle klager blir fordelt til relevante partnere og følges fortløpende opp:

– Avinor stiller krav om konkurransedyktighet til alle sine leverandører og de som drifter de ulike konseptene. Prisene vi mener er relevant å sammenligne med er priser i bysentrum. I kontraktsperioden overvåker både Avinor og partnere prisnivået i markedet og i de relevante markedssegmenter, sier Ulverud.

Hun mener serveringstilbudet er variert både i forhold til utvalg, preferanser og prisnivå for å kunne tilfredsstille behovene til alle kundegrupper.

– For eksempel har vi en bredde i sortimentet som spenner seg fra 49 kroner for en barnepakke med nistemat, frukt og drikke til dyrere middagsretter, sier hun.

Også tidligere har det kommet klager på prisnivået på flyplassen. Flysmart24.no kunne i fjor fortelle om utlendinger som hadde lagt igjen anmeldelser av flyplassen og omtalt matprisene på lufthavnen som «sykt høye.»