Lasses selskap skiftet navn under flyturen til Norge

Kaptein Lasse Tønseth (innfelt) opplevde at flyselskapet hans byttet navn fra Thomas Cook Airlines mens han lå i 30 000 fot over Europa, på vei mot Oslo. Foto: Privat/Sunclass Airlines

Det pilot Lasse Tønseth opplevde en onsdag kveld for et par uker siden, har neppe skjedd mange ganger i luftfartens historie.

Da den erfarne kapteinen tok av fra flyplassen i Las Palmas med kabinen full av glade feriegjester, het flyselskapet hans Thomas Cook Airlines.

Da flyet landet på Gardermoen seks timer senere, hadde det gjennomgått eierskifte og endret navn.

Det landet som Sunclass Airlines. Alt dette skjedde mens Tønseth befant seg på vei nordover, mer enn 30 000 fot over Europa.

– Jeg kan ikke garantere for det, men jeg tror ikke det er noen andre flybesetninger som har opplevd akkurat det vi gjorde: Å ta av med et navn og lande med et annet. Det er uansett noe man nok bare opplever én gang i karrieren. Jeg fortalte passasjerene dette. Men jeg vet jo ikke om så mange fikk det med seg. En merkelig opplevelse var det uansett for oss i besetningen, sier Tønseth til flysmart24.no.

Opprinnelsen for den utrolige historien var eierskiftet i Ving-selskapene i Norden. Da den tidligere eieren Thomas Cook gikk konkurs i slutten av september, klarte Ving-selskapene i Norden å drive videre. De klarte også å holde flyselskapet sitt, Thomas Cook, i luften med nesten alle fly.

Norden-selskapet jobbet med nye eiere. Tønseth og resten av mannskapet var nokså sikker på at det nærmet seg en avgjørelse da han dro ned fra København til Las Palmas tirsdag for to uker siden.

Dagen etter, på oktobers nest siste dag, blir det innkalt til pressekonferanse i  Stockholm fordi selskapet skal fortelle hvem de nye eierne er. Spenningen er stor.

Tønseth hadde bodd på Gran Canaria om natten. Han satt sammen med et 20-talls andre norske og svenske ansatte i selskapet på crewrommet for å følge nyhetene fra Sverige:

– Vi var veldig usikre på vår egen jobbsituasjon. Det var slett ikke sikkert at nye eiere i Ving også ville kjøpe flyselskapet. Da vi hørte at det var Petter Stordalen og de to finansforetakene Altor og TDR Capital og at Thomas Cook Airlines var med i handelen, brøt jubelen løs hos alle. Vi ble utrolig glade ale sammen. Nå visste vi at vi nå hadde fått nye og solide eiere som sa de ville satse også på oss i flyselskapet, forteller Tønseth.

Det var da telefonen fra flyselskapets hovedkontor i København kom. Det var sjefpiloten for Airbus 330-flyene, Niels Mikkelsen, som var på tråden.

-Beskjeden var grei. Vi måtte sørge for å være i luften – airborne – før klokken 17. Da ville nemlig selskapet bli slått konkurs, og gjenoppstå med nytt navn. For å hindre at det skulle oppstå problemer av noe slag mens flyet befant seg på spansk jord mens alt dette skjedde, var det om å gjøre at vi var i luften før det oppgitte klokkeslettet. Det klarte vi. Det ble en flott tur hjem til Oslo, forteller Tønseth.

Hadde flyet stått på flyplassen i Las Palmas når konkursen var et faktum, kunne man risikert at flyet ville blitt holdt tilbake av spanske myndigheter. Det unngikk man etter som flyet da var i luften.

Han har jobbet i selskapet siden 1996, da het det Premiair. Siden byttet det navn til My Travel Airways, og så til Thomas Cook Airlines og siden også med tillegget Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Nå har det fått navnet Sunclass Airlines:

-Det synes vi er et fint navn. Vi hadde jo en klasse om bord i flyene før som het Sun Class, og som var de beste setene med den beste servicen fremme i flyene. Så dette er et kjent navn for oss, forteller Tønseth.

Han flyr begge selskapets flytyper, Airbus A330 og det noe mindre Airbus A321. De lengste rutene pilotene i Sunclass flyr nå, går til Thailand. Det innebærer en flytid på over 11 timer.