Nå har Vings flyselskap nytt navn for sjette gang

Hva heter flyselskapet i dag, da? Nå har Vings flyselskap byttet navn. Igjen. Foto: Ving

Da nye eiere tok over Ving-selskapene i Norden denne uken, fulgte også flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia med på kjøpet. Et nytt navn ble derfor nødvendig.

Flyselskapet har byttet navn denne uken. Akkurat det har blitt litt av en tradisjon for dette selskapet.

Når flyene etter hvert skal males om til navnet Sunclass Airlines, innebærer dette nytt navn for sjette gang siden selskapet ble dannet i 1961.

Det viser en gjennomgang av charterselskapets historie som flysmart24.no har foretatt.

Da det ble «født» i 19961 het selskapet Scanair, og var eid av SAS og var dets charterselskap. Frem til 1965 var selskapet oppdelt i to, et norsk og et svensk.

De som husker tilbake til denne tiden vil erindre at Scanair bl.a. fløy med det som da var en store flytyper, DC-10.

Artikkelen fortsetter under bildet

Slik så selskapets fly ut da Scanair ble dannet. Foto: Pedro Aragão/Wikimedia

Det var ikke vanskelig å se at SAS hadde eierinteresse i disse flyene. De hadde nemlig det typiske magebeltet på de hvite flykroppene, samme fasong som også SAS-flyene hadde.

Så, i 1993 fusjonerte det med danske Conair, et selskap som var eid av den danske Spies-gruppen. Sistnevnte kom ut i kraftig økonomisk turbulens, og måtte selge flyselskapet sitt.

Dermed ble det navneskifte igjen, og fra 1994 heter selskapet nå Premiair. Nå ble det et norsk/svensk/dansk selskap, og fløy for Ving-selskapene og danske Spies.

Artikkelen fortsetter under bildet

Slik så flyene ut så lenge selskapet het Premiair. Foto: Pedro Aragão/Wikimedia

Dette selskapet var dannet av den eksentriske danske charterkongen Simon Spies. Det fikk hovedkvarteret i København siden Danmark, og ikke Sverige, da var EU-medlem.

Men det var slett ikke slutt med navneskifte med dette, heller.

Artikkelen fortsetter under bildet

Neste navn ut var My Travel Airways. Foto: Dale Coleman/Wikimedia

Neste navn ut var My Travel Airways, og det skjedde i 2002. Ving-selskapene var et heleiet datterselskap av det britiske reisekonsernet My Travel Group.

Derfor ble flyene malt om igjen, nå til en dekor der en oransje farge dominerte. Det varer helt til My Travel og Thomas Cook blir slått sammen.

Det skjer i 2008. Da er det igjen tid for navneskifte.

Nå får selskapet navnet Thomas Cook Airlines, det blir eid av britiske Thomas Cook Group plc. Dette selskapet var verdens største innen charterreiser inntil konkursen den dramatiske i september.

Artikkelen fortsetter under bildet

Slik kjenner vi flyselskapet i dag, som Thomas Cook Airlines. Foto: TCAS

Så, i 2013 blir selskapet skilt ut som et dansk selskap og får endret navnet til Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Onsdag ble det klart at det nok en gang må males på flykroppene til de 12 flyene som er i flåten. Nye eiere har tatt over, Thomas Cook er konkurs og navnet må bort fra flyene.

Nå blir det Sunclass Airlines, et navn som peker på det typiske ved virksomheten. Det er å fly solturister til Ving-selskapenes ulike charterreisemål rundt om i verden.

Kanskje er navnet inspirert av charterselskapets «business klasse» på de største flyene, det produktet het Sun Class. Selskapet skriver på sine nettsider at navnet blir nytt, men at den kjente logoen med det store gule hjertet, vil bestå.

– Foreløpig vet jeg bare at vi beholder det gule hjertet, men hvordan denne i kombinasjon med navnet vil se ut på flyene vet jeg ikke ennå, sier informasjonssjef Siri Røhr Staff i Ving til flysmart24.no.

Det vil ta litt tid før endringen er helt gjennomført og du vil derfor i en tid fremover kunne oppleve at begge navn (Sunclass Airlines og Thomas Cook Airlines) forekommer på flyplasser, i billetter og på boardingkort, skriver selskapet på nettsiden.

En helt ny eiergruppering bestående av hotellkongen Petter Stordalen, finanskonsernene Altor og TDR Capital har kjøpt opp Ving i Norden.