Ny gigantlufthavn gir kjappere reise for norske turister

Den nye flyplassen i Istanbul tar sikte på å bli verdens største. Foto: Istanbul Airport

Turismen til Tyrkia har vokst kraftig de senere årene. Nå har norske turister fått et enklere flyalternativ til de populære turiststedene sør i landet.

Et av Europas viktigste flyknutepunkt – Istanbul – har fått ny flyplass i år. Den nye gigantflyplassen nordøst for byen har, inntil den blir videre utvidet om et par år, kun én terminal.

Dermed slipper de som reiser til badebyene sør i landet den strevsomme opplevelsen det er for mange å måtte bytte terminal. Den «strafferunden» måtte man gjennom før, på byens nå nedlagte flyplass Ataturk.

– Det blir kjapt og greit. Alt er samlet på samme terminal. Effektivt og enkelt, sier Ismail Polat, mannen som har hatt det totale ansvaret for å bygge kjempeflyplassen ferdig.

I dag er en del av flyplass-terminalen forbeholdt innenriks reisende, men ligger under samme tak som alle ankommende fly fra utlandet. Dermed er det kun en god spasertur å forflytte seg fra utenriks- til innenriksdelen av terminalen for å bytte fly.

İstanbul Havalimanı, som den offisielt heter på tyrkisk, ble åpnet i april i år etter massive forsinkelser. Så langt mener Polat at den har fungert slik som forventet etter at den kom i ordinær drift.

– Vi har like god punktlighet som før, flyene går stort sett i rute. Det er heller ikke mer bortkommen bagasje enn det var på den forrige flyplassen, sier Polat.

Artikkelen fortsetter under bildet

Den nye flyplassen i Istanbul er rommelig og med god utsikt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Han sier at de reisende stort sett sier at de er fornøyd, selv om mange også var skeptiske til en ny og stor flyplass. Terminalen er for øvrig tegnet av det norske arkitektkontoret Nordic Office of Architecture og arkitekt Gudmund Stokke.

– Første dagen opplevde vi at folk kom seks timer før flyavgang fordi de fryktet kaos og forsinkelser. Stor var overraskelsen da de gjorde unna innsjekking og kom seg til utgangen på bare 15 minutter, forteller Polat.

De som ankommer nye Istanbul Airport vil merke størrelsen straks man lander. Flyplassen har i dag to rullebaner, og det tar i snitt 14 minutter å takse inn til terminalen etter landing.

Etter ankomst er det er godt stykke å gå før man kommer til bagasjeutlevering eller til korresponderende fly. Et godt råd er derfor å beregne seg god tid når man reiser fra eller via den nye flyplassen.

Når flyene tar av, skal det ifølge Polats statistikk ta 12 minutter fra flyet forlater terminalen før det kan være i luften. Det kan variere. Da flysmart24.no tok av fra flyplassen for en tid siden i strålende sol og vindstille, tok det 18 minutter fra pushback til flyet løftet seg.

Polat sier at disse tidene vil synke dramatisk når tredje rullebane står klar sommeren neste år.

Så langt er bare deler av det som tyrkerne håper skal bli verdens største flyplass, blitt åpnet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Istanbuls nye flyplass et godt stor, men godt og tydelig skiltet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den videre utbyggingen går ufortrødent videre og det vil gå hele 10 år før den er helt ferdig. Da har den sju rullebaner og fire terminaler, og skal maksimalt kunne håndtere 200 millioner reisende i året.

Det er det nasjonale flyselskapet, Turkish Airlines, som er den dominerende aktøren med 75 prosent av trafikken. Etter hvert håper Polat på at flere selskaper vil benytte flyplassen for sine internasjonale ruter.

I dag er bil og buss eneste transportmulighet fra flyplassen og inn til sentrum av Istanbul. Til sommeren er det meningen at også en togforbindelse skal være klar.