Kongen har deltidsjobb som pilot – blir sjelden gjenkjent

Den nederlandske kongen, Willem-Alexander (innfelt) flyr som pilot for KLM ved siden av sine kongelige forpliktelser. Foto: KLM/Nederlands hoff

Den nederlandske kongen, Willem-Alexander, er ikke som konger flest. Han er det slottet i Nederland selv kaller «ekstremt flyinteressert». Han har en deltidsjobb ved siden av å være monark. Da er han pilot i det nederlandske flyselskapet KLM.

Selskapet, som mandag fylte 100 år, har uten å lage for mye styr om det hatt kongen som styrmann i godt over 20 år.

– For meg er dette en hobby. Når du flyr har du ansvar for mange passasjerer og kan ikke tenke på noe annet enn jobben du skal gjøre, sa kong Willem-Alexander i et intervju med den nederlandske avisen De Telegraaf for et par år siden.

Han sa at det viktigste for ham var avkoplingen fra de mange rojale oppgavene:

Du kan ikke ta problemene dine på bakken med deg inn i skyene. Oppe i luften kan kople helt ut og ikke tenke på noe annet enn flyvningen. For meg er det det mest avslappende ved å fly, sa kongen.

Han kunne fortelle at når han tar på seg pilotuniformen og lue blir han sjelden gjenkjent når han spaserte til og fra flyet, selv når han var på jobb på den travle Amsterdam-flyplassen Schiphol.

Før terrorangrepet i USA 11. september var det ikke uvanlig at døren inn til cockpit var åpen. Da kunne  reisende be om å få komme inne for å se.

– Mange, som kom på besøk inn i cockpit, ble jo veldig overrasket da de oppdaget at det var kongen deres som satt der, fortalte han avisen.

Han flyr fortsatt og på de korte rutene innen Europa, skriver det nederlandske slottet på sine hjemmesider.

Kongen har helt siden ungdommen hatt en sterk flyinteresse, og han fikk sertifikat for kommersielle flyvinger i 1987. Han har bl.a. jobbet som frivillig flyver i forbindelse med hjelpearbeid i Afrika.

Kongen var egentlig utsjekket på flytypen Fokker 70. Etter at selskapet kvittet seg med denne flytypen har kongen sørget for å bli utsjekket på den en av de mest vanlige flytypene i verden, Boeing 737. Det skjedde i 2017.

Hos KLMs informasjonsavdeling får flysmart24.no bekreftet at kongen fortsatt flyr for KLM, og at det stadig skjer uten for stor oppmerksomhet:

– Nå er det slik at også en konge på jobb i våre fly inngår i det vanlige mannskapet. Derfor vil kong Willem-Alexander alltid bare presentere seg som «styrmann på flight deck». Du vil nok aldri få høre ham si: – Velkommen om bord, dette er kongen deres som snakker, sier talskvinnen for KLM spøkefullt.

Kongen flyr med ujevne mellomrom, men sørger for at han har nok flytimer slik at han får beholde flysertifikatet sitt. Piloter må ha et bestemt antall timer bak spakene hvert år for å beholde «flylappen.»

KLM er et velkjent innslag på de norske flyplassene, og har etter hvert ekspandert med ruter fra Amsterdam til  Oslo, Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim.

– Vi har 26 daglige avganger fra Norge til Amsterdam, men det er ingen konkrete planer om nye ruter til Norge ut over disse, sier salgssjefen i Norge for sammenslåtte Air France-KLM, Halvor Gløersen til flysmart24.no.

Han sier at KLM er godt fornød med sine ruter fra Norge til Amsterdam:

– Amsterdam er jo en populær weekend destinasjon, og så er det alle de vanlige destinasjoner i Europa som bl.a. Nice og Barcelona. Mange som reiser fra Kristiansand, Stavanger, Bergen og Ålesund fortrekker å reise direkte ut i «verden» via Amsterdam  istedenfor via Gardermoen. Blant annet gjelder dette til London og Manchester, sier Gløersen.